Audrey Horne – Audrey Horne

Audrey Horne – Audrey Horne
Indie Recordings, 2010

In juni 2005 schreef ik een review over de debuutplaat van een voor mij onbekende band vernoemd naar een personage uit de destijds bekende tv-serie Twin Peaks. Audrey Horne heette de band en de cd No Hay Banda maakte indruk. Later begreep ik dat dit een band was die bestond uit leden van onder meer Enslaved en Gorgoroth. Later mocht ik bassist Tom van een interview voorzien en dat werd qua antwoorden mijn meest gedenkwaardige en hilarische stuk tekst ooit. Vandaar ook dat ik helemaal opleefde bij het zien van de releaselijst met daarop het derde, titelloze album van Audrey Horne. En terecht naar is gebleken. Een absoluut muzikaal hoogtepunt.

Audrey Horne heeft een geheel eigen en herkenbare stijl, samengesteld uit allerlei bekende en herkenbare onderdelen uit onder meer prog, indie, hardrock en heavy metal. Was mijn opinie bij de eerste cd nog dat het allemaal wat te gepolijst en gladjes was, dat is nu niet meer van toepassing. Instrumentaal en vocaal prima, goed gecomponeerd en geproduceerd. In de langzamere en wat meer bombastische stukken hoor ik zelfs stukjes Kayak en Procol Harum en lijkt de stem van de zanger vaak wat op die van Gary Brooker. Technisch goed, maar bovendien pakkend en lekker wegluisterend.

Vooral het gebruik van het hammond-achtig klinkende keyboard klinkt zó ouderwets lekker en in het gehele instrumentale gedeelte duikt bij mij af en toe de naam van een andere band uit de grijze oudheid, Uriah Heep, op. De scherp aangezette gitaren, de heel rustig opgezette zang en het nadrukkelijk aanwezige keyboard zijn een waar genot voor het oor. Het blijft verrassend om te horen hoe een band bestaande uit mensen die hun reputatie voornamelijk opbouwden in de zwaardere metal ook op een geheel ander vlak met succes muzikaal actief kan zijn.

Bijna middle of the road soms en na vijf minuten al grotendeels mee te zingen, maar toch niet simpel en met heel veel lagen. Ik ben onder de indruk, zeker weten. Ik hoop dan ook dat men met dit album weer het succes weten te oogsten waar men, kwalitatief gezien, recht op heeft. Niet voor niets is men al eens tot band van het jaar uitgeroepen in Noorwegen. Aan een interview waag ik me niet meer, maar ik blijf Audrey Horne zeker volgen. Dit is voor mij een band uit de absolute muzikale eredivisie.

audrey horne

1. These Vultures
  2. Charon