Sodom – Agent Orange

Sodom – Agent Orange (re-release)
SPV Music, 2010

Zo, na ruim twintig jaar ziet Agent Orange opnieuw het licht via SPV Music. Mijns inziens een van de beste thrashplaten uit Duitsland bereikt de liefhebber anno 2010 als luxe digipak met een extra schijf voorzien van het nodige live materiaal, enkele bonus tracks en niet te vergeten een veel vollere sound.

Wat is het toch heerlijk om de openingsriff van het titelnummer weer eens op volle sterkte door de kamer te laten knallen. De typisch Duitse thrash van Sodom is tijdloos en eigenlijk is het bij ieder nummer genieten geblazen, vooral omdat ze zo niet meer worden gemaakt; vol overgave, rauwheid en gesnauw van Tom Angelripper. De roots en invloeden van de band komen zoals bekend overduidelijk naar voren met de live-kraker bij uitstek: Ausgebombt. Hopla… vervuild haar vliegt voorbij, de bierlucht wordt versterkt en de nabije toekomst is slechts bijzaak. Op deze heruitgave is op drie verschillende manieren te genieten van deze track want de tweede disk bevat de Duitstalige en de live versie. Nog eventjes terug naar de eerste schijf, want na het stampende Baptism Of Fire krijg je nog een cover van de Britse heavy metal-band TANK. Qua stijl steekt Don’t Walk Away compleet af bij het reguliere werk van dit album, maar dat is wat mij betreft niet erg. Zie het gewoon als een luchtige afsluiter.

De (overigens niet zeldzame) live tracks geven de thrash vibe van deze oorlogsmachine nog wat meer sterkte mee. Want eerlijk is eerlijk, thrash smaakt het best als het live genadeloos door je strot wordt gestouwd, toch? Als je deze klassieker al in de kast hebt staan, kun je deze versie kopen omwille van de leuke extra’s (een DVD was natuurlijk nog leuker geweest) het vette, vernieuwde geluid of het mooie uiterlijk dat deze wedergeboorte heeft meegekregen. Je moet het zelf weten. Het blijft in ieder geval een geweldig vet album.

Sodom - Agent Orange (re-release)
CD1:

1. Agent Orange