Neal Morse – So Many Roads

Neal Morse – So Many Roads
InsideOut Music, 2010

Als het om progrock gaat is Neal Morse natuurlijk een zeer bekende naam en als er dan een box met drie cd’s uitkomt, live en opgenomen tijdens de Europese tour en voor een niet onbelangrijk deel ook in Nederland, moet die natuurlijk hier besproken worden. Qua muziek is het natuurlijk een stuk softer dan het meeste werk dat hier doorgaans ter sprake komt, de kwaliteit is dermate goed, dat het ook hier zijn plaatsje verdient. De box heet So Many Roads en levert een dwarsdoorsnede op van het door Neal gemaakte werk, al valt er natuurlijk altijd te twisten wat er nou beter wel en niet op die cd’s had kunnen staan.

Neal probeerde het eerst als popmuzikant en toen hij er na een paar jaar achter kwam dat groot succes er niet inzat, ging hij terug naar de progrock, een genre waar echter wel al volop concurrentie te ondervinden was. Samen met broer Alan richtte hij Spock’s Beard op en met die band maakte hij in tien jaar evenzoveel studio-albums. Daarnaast werkte hij ook met andere succesvolle musici uit het genre samen in de band Transatlantic en maakte ook daarmee zes cd’s. Behoorlijk productief dus. Met het dubbelalbum Snow in 2002 kwam een eind aan zijn samenwerking in Spock’s Beard. Neal begon in soloprojecten met een begeleidingsband in wisselende samenstelling conceptalbums te maken. Vaak met een christelijke boodschap in de ondertoon, een van de redenen om solo te gaan werken. Daarnaast bleef hij wel, zij het in mindere mate, actief met Transatlantic.

Erg veel tourt hij niet, maar als het weer zover is, is de belangstelling meestentijds groot en het publiek enthousiast. Dat zorgt voor een prettige ambiance. Neal Morse is een van de beste zangers op zijn gebied en weet ook hoe een gitaar goed bespeeld moet worden en als ook de muzikanten achter hem (overigens grotendeels uit Nederland afkomstig) van wanten weten, dan is het alleszins prettig luisteren. Nieuw en of sensationeel is het allemaal geenszins, degelijk en aangenaam zijn betere beschrijvingen. Dertien nummers op drie cd’s lijkt niet veel, maar iedere progkenner weet dat de nummers van Neal wel even duren.

Een fraaie dwarsdoorsnede van het muzikale assortiment van Neal Morse, met de nadruk op het wat latere werk. So Many Roads is aangenaam om te beluisteren. Niks mis mee en muzikaal absoluut hoogstaand in zijn soort. Liefhebbers kunnen zich aan deze aanschaf dan ook geen bult vallen en zelfs de wat meer onafhankelijke muziekliefhebber zal kunnen genieten van goede instrumentalisten en een prima zanger.

neal
CD1:

1. At The End Of The Day (opname: De Reehorst, Ede 23-10-2008)