Fortarock
ZwareMetalen
Romein, Leeuwarden
Gepost door: Ralph PlugMaandag 11 Augustus 2003 - 19:50
Epica - The Phantom Agony
(Transmission, 2003)

Over de nieuwe band van ex-After Forever-gitarist is al een hoop geschreven, dus over het ontstaan van Epica en de historie van de band zal ik denk ik maar niet verder uitweiden, en mij beperken tot de muziek. En die is om de spreekwoordelijke vingers bij af te likken!

The Phantom Agony begint met de prelude Adyta, een heftige, in het Latijn gezongen koorpartij. Na anderhalve minuut gaat deze intro over in het eerste echte nummer, Sensorvium. Het eerste wat opvalt is dat de productie, verzorgd door de gouden handjes van Sascha Paeth (o.a. Rhapsoy/Luca Turilli) werkelijk glorieus is. De plaat klinkt moddervet en als een klok zo gelijk. Wat verder opvalt aan Sensorvium is dat het geheel sterk doet denken aan een perfecte kruisbestuiving tussen After Forever en Nightwish, waarbij dat laatste voornamelijk te danken is aan de zang van Simone Simons. Sensorvium wordt verder opgeleukt door een wederom prachtige koorpartij. Cry for the Moon is een gedragen song, met epische koren en een lichte Oosterse invloed (met name in de keyboard-partijen).

Feint is een ballad en tranen-/kippenveltrekker eerste klas. Simone excelleert in dit nummer, en zal zo ongeveer ieder gevoelig hart weten te laten smelten. De song zwelt prachtig aan, en ontvouwt zich uiteindelijk voor mij tot één van de absolute hoogtepunten van de plaat.

Illusive Consensus daarentegen begint tamelijk heftig met een combinatie van dreigende koorpartijen en rollende double-bass drums. De zanglijnen en algehele structuur van deze track zijn wonderschoon, en de mooie vrouwelijke zang wisselt voortreffelijk af met de heftige tussenparts van het nummer. De bombastische koorpartij op 3:25 minuten is er overigens eentje om op de hoofdtelefoon de draaien. Kippenvel gegarandeerd!

Epica - The Phantom Agony Façade of Reality is met zijn lange speelduur het hart van deze elpee. Een machtig, episch nummer over de situatie in de wereld vandaag de dag. Niet voor niets zit er een speech van Tony Blair in het rustige midden verstopt. De tweede ballad van deze cd is Run for a Fall, en weet net als Feint absoluut te overtuigen. De mooie zanglijnen zijn weer voldoende om ieder hart te laten smelten. Wederom doet Simone mij hier denken aan Nightwish. Ook de orchestrale invloeden komen hier goed uit de verf.

Het Oosters aandoende Seif al Din dan. Begint ongehoord stevig, om vervolgens verder te overtuigen met inderdaad een ruime hoeveelheid aan Oosterse klanken. Het gesproken middenstuk is er één zoals we die helaas niet al te vaak horen. Het titelnummer is dan uiteindelijk de hekkensluiter, en terecht. Dit is mijn inziens met afstand het mooiste nummer van The Phantom Agony. Bijna negen minuten epische metal waar de honden geen brood van lusten. Opgeluisterd met de nodige orchestratie, knappe melodielijnen en koorpartijen, en een bijna musical/soundtrack-achtig einde. Werkelijk prachtig!

Met Epica heeft de liefhebber van symphonische metal met vrouwelijke zang (een hele mond vol, maar zoals zovelen wel doen kan ik dit niet gothic noemen) er een hele sterke band bij. Zoals verwacht ligt The Phantom Agony ietwat in het verlengde van de laatste After Forever, maar dat is niet erg. Epica heeft zeer zeker een eigen smoel weten de ontwikkelen, en ik denk dat Nederland er een formatie van wereldformaat bij heeft. Enige minpunt wat ik aan The Phantom Agony dan ook kan ontdekken is dat hij op zijn minst zo'n acht uur te kort duurt!!

Tracklist:

  1. Adyta
  2. Sensorium
  3. Cry for the Moon (The Embrace that Smothers - Part IV)
  4. Feint
  5. Illusive Consensus
  6. Façade of Reality (The Embrace that Smothers - Part V)
  7. Run for a Fall
  8. Seif al Din (The Embrace that Smothers - Part VI)
  9. The Phantom Agony

Line-up:

  • Simone Simons - Mezzo-Soprano
  • Mark Jansen - guitars, grunts & screams
  • Ad Sluijter - guitars
  • Coen Janssen - synths & piano
  • Yves Huts - bass
  • Jeroen Somons - drums & percussion

Links:

* Reageer

Zoek bij Discorder op:
Er zijn 27 reacties:
Door: Midwinter Maandag 11 Augustus 2003 - 20:56
Usericon van Midwinter
Inderdaad een fantastische plaat. Hij heeft in mijn CD-speler al heel wat rondjes gedraait. Ik sluit me volledig aan bij de (overigens prima) recensie: het laatste nummer blaast je volkomen van je stoel. Ik... wil... meer!!
Door: Jenje Dinsdag 12 Augustus 2003 - 20:13
Usericon van Jenje
Nha, ik vind deze plaat vanaf de eerste toon overbodig, niets nieuws, niets spannends.

Muziek voor den massa.

Door: helmet Dinsdag 12 Augustus 2003 - 22:34
Usericon van helmet
    quote:
    Muziek voor den massa.
Maar Jenje, ik was toch altijd in de veronderstelling dat jij massa genoeg hebt
Door: Judge M. Woensdag 13 Augustus 2003 - 2:32
Usericon van Judge M.


voor zowel The Phantom Agony als de review van Ralph, echter:
    quote:
    De tweede ballad van deze cd is Run for a Fall
Kan aan mij liggen maar hier zit toch een behoorlijk rossend en uiterst agressief 2de stuk in...
Door: Ralph Woensdag 13 Augustus 2003 - 9:07
Usericon van Ralph
Zeker waar, maar dan inderdaad pas in het laatste gedeelte. Ik blijf het zelf toch vooral een ballad vinden.

Jenje moet ik ook wel weer gelijk geven; het is zeker muziek voor de massa. Beetje vermoeiend af en toe, die algehele hype rond dit soort muziek (zie WT )
Door: rvanderholst Woensdag 13 Augustus 2003 - 10:29
Usericon van rvanderholst
Slap aftreksel van After Forever...

En de Grunt ZUIGT!! niks voor mij
Door: Mad Maikie Woensdag 13 Augustus 2003 - 10:56
Usericon van Mad Maikie
Ik vind het album ook niet zo sterk. Maar wel knap dat na zijn vertrek hij zo rap een album op de markt heeft weten te brengen dat toch veel goede kritieken krijgt. Ik denk dat het op een volgend album veel meer een eigen smoel zal krijgen.
Door: BlackGod Woensdag 13 Augustus 2003 - 17:31
Usericon van BlackGod
Kvind dat deze album een beetje te veel promotie heeft gehad, voor wat het echt waard is... er is een hele hype mee gegroeid vind ik, en nogal onterecht. De muziek zelf is wel goed, en gesteund door een goede productie, maar hebben we dit niet al 100 keer gehoord in de naam van andere groepen? Dusja... mijn advies: luister eerder naar de groepen die het genre bepalen, en niet de klonen...
Door: Wijers Woensdag 13 Augustus 2003 - 18:09
Usericon van Wijers
pff net of ie nu ineens strakker speelt...
Door: SD Donderdag 14 Augustus 2003 - 14:58
Usericon van SD
Erg toffe review!
Wat alleen zo jammer is, is dat om een board als deze vaak zoveel gefrustreerde geflopte muzikanten rondlopen. Tuurlijk daar moeten we als band boven staan, maar het blijft erg jammer. De Nederlandse muziek zou er meer bij gebaat zijn om nieuw talent te steunen in plaats van telkens aan de poten te gaan zagen.
Door: Jenje Donderdag 14 Augustus 2003 - 15:29
Usericon van Jenje
Ik denk dat het vanuit SD erg jammer is dat hij/zij meteen moet gaan schelden zodra mensen de muziek niks vinden.

Overigens heeft Epica steun zat gekregen, onevenredig veel zelfs, ik ken namelijk weinig metal bands die voordat ze ook maar 1 noot gespeeld hebben al contracten hebben, door MOJO geplugd worden en 3 aardschok interviews krijgen.

Maar ik vermoed dat dat weer niets met talent te maken heeft.
Door: SD Donderdag 14 Augustus 2003 - 15:54
Usericon van SD
Veel van de steun aan Epica was natuurlijk gebaseerd op het eerder verschenen After Forever werk.
Ik heb er geen enkel probleem mee als mensen de muziek niks vinden. Waar ik me aan stoor zijn uitspraken als, pff net of ie nu strakker speelt.
Ik ben het er ook niet mee eens dat Epica onevenredig veel steun heeft gehad. Platenmaatschappijen, boekingskantoren en magazines investeren niet in een naam, ze investeren in talent. In deze erbarmelijke tijden zou een maatschappij wel gek zijn om veel geld te investeren in gebakken lucht.
Door: Sesamstraat Terror Donderdag 14 Augustus 2003 - 16:37
Usericon van Sesamstraat Terror
Wat mij opvalt is dat de Duitse pers aanzienlijk anders denkt over het "talent" van Epica. Neem nu de 2 absoluut toonaangevende Duitse magazines RockHard en Metal Hammer. In de RockHard een 7-tje en een 50e! (van de 58) plaats in de soundcheck. In Hammer slechts een 4/7 score met een hele matige review... als ik dat dan vergelijk met de lovende reacties van de Nederlandse pers. Wil hier overigens de band niet mee afvallen want ik heb de plaat zelf nog niet gehoord en ik kan niet oordelen op basis van 1 nummer dat ik op een verzamel-cd heb gehoord.
Door: Ralph Donderdag 14 Augustus 2003 - 17:07
Usericon van Ralph
Ik heb die recensies natuurlijk ook gelezen.
Wat mij echter telkens weer opvalt als het om deze tak van muziek gaat – dus de gothic-tak, zeg maar – is dat er in Duitsland een andere mentaliteit hangt als bij ons ten opzichte van dit soort muziek. Nederlanders horen kennelijk liever gothic/doom en in Duitsland zijn ze wat ouderwetser en voert traditionele Heavy Metal meer de boventoon.
Hoe vaak hebben we hier al meegemaakt dat bijvoorbeeld platen van Grave Digger of Running Wild in – voor Nederland ook toonaangevende bladen als Aardschok en het vroegere Watt, om er eens twee te noemen – compleet tot aan de grond worden afgebrand, terwijl ze in diezelfde Duitse bladen die Sesamstraat Terror aanhaalt steevast bovenaan de lijsten prijken?
Ik denk dat dit niets met de muziek te maken heeft, maar met de muzikale voorkeuren per land…

Door: SD Donderdag 14 Augustus 2003 - 17:08
Usericon van SD
In dat geval denken ze blijkbaar ook anders over het talent van After Forever want dat waren ook altijd steevast zulke punten in die bladen.
Nederlandse bands hebben het vaak moeilijk voet aan duitse grind te krijgen dat heeft niks met Epica te maken,
Door: Ralph Donderdag 14 Augustus 2003 - 17:10
Usericon van Ralph
Dat beweer ik ook niet. Het is niets anders als een kwestie van smaak, dat er zulke verschillen optreden…
Door: Jenje Donderdag 14 Augustus 2003 - 17:58
Usericon van Jenje
    quote:
    Veel van de steun aan Epica was natuurlijk gebaseerd op het eerder verschenen After Forever werk. ... Ik ben het er ook niet mee eens dat Epica onevenredig veel steun heeft gehad. Platenmaatschappijen, boekingskantoren en magazines investeren niet in een naam, ze investeren in talent. In deze erbarmelijke tijden zou een maatschappij wel gek zijn om veel geld te investeren in gebakken lucht.

Waarom investeren ze dan in een band voordat de band compleet is en voordat ze ook maar 1 compleet nummer hebben? Ik vind dit geen goede ontwikkeling voor metal, dit zijn taferelen dit thuishoren in de wereld van de boybands en de britney spears'-en.
Door: SD Donderdag 14 Augustus 2003 - 18:40
Usericon van SD
Wat is dat voor onzin, weet jij uberhaupt wel dat er eerst nog een demo opgenomen is? Als die niet was bevallen zou alles alsnog zijn afgeblazen. De kostenpost was dan minimaal geweest voor Transmission Records. Ook in de metal wordt er geïnvesteerd, vergeet niet dat er leden bij Epica zitten die zich al bewezen hebben. Andere voorbeelden van vbands waar op voorhand in geïnvesteerd is: Sirenia en Soulfly. Zo zullen er vast nog een hoop meer zijn.
Door: Jenje Donderdag 14 Augustus 2003 - 22:36
Usericon van Jenje
Ja hoor, dat wist ik.
Dat er eerst een deal was en toen een demo.

Maar vind jij het dan niet raar dat Epica nagenoeg maandelijks in de Aardschok staat terwijl een band als The Wounded (die al 2 pareltjes van albums afgeleverd hebben) maar zelden besproken worden?

Laat ik zo zeggen dat ik met name door de media en labels een hoge verwachting had van Sahara Dust/Epica, maar van die verwachtingen is niets terecht gekomen. Ik had verwacht dat het een echte knaller zou zijn, maar ik vind het allemaal oude koek, niets nieuws onder de zon en ook nog eens niet overtuigend overkomend.

En voordat beweerd wordt dat ik Epica geen succes gun, ik gun het ze zeker, maar ik zet mijn twijfels bij de manier waarop.
Door: Sesamstraat Terror Vrijdag 15 Augustus 2003 - 8:43
Usericon van Sesamstraat Terror
Bands als God Dethroned en Callenish Circle doen het in Duitsland juist heel erg goed dus om te zeggen dat NL een typisch Gothic/Doom-land en DLD een traditioneel Heavy Metal-land is een beetje kort door de bocht geredeneerd lijkt me. Het grote verschil is dat bij de Aardschok iemand (een zij) schrijft waarvan het onderbroekje al nat wordt bij het horen van vrouwenzang. Zelfs zeer matige releases worden stevast met 80pt of meer beoordeeld en bij dit soort bands wordt er gelijk gedaan of het een 3e wereldwonder is... in het buitenland is men over het algemeen niet gelijk zo "hysterisch" als het om Gothic Metal-achtige bands gaat.

Door: Paul Vrijdag 15 Augustus 2003 - 9:17
Usericon van Paul
Ach wat nationalisme is hier ook niet vreemd. De belgen doen het, de duitser en nederlands ook. Niks vreemds aan dus.
Door: Fire Vrijdag 15 Augustus 2003 - 17:47
Usericon van Fire
Wel jammer dat hun Mp3 snippets het niet doen
Door: SD Vrijdag 15 Augustus 2003 - 22:43
Usericon van SD
Nee Jenje, dat er een deal zou zijn voor de demo was blufpoker.

Door: Orion Vrijdag 15 Augustus 2003 - 23:13
Usericon van Orion
wat een kutplaat
Door: Dragonsfire Zaterdag 16 Augustus 2003 - 1:09
Usericon van Dragonsfire
Ik ben ook niet echt ondersteboven van hetgeen Epica laat horen op hun schijfje. Het is inderdaad een herhaling van dingen die al honderden malen eerder zijn gedaan. Daar staat wel tegenover dat op die manier een stijl in stand word gehouden. Bands met een combo van grunts en zangeres klinken (in ieder geval in mijn oren) al snel hetzelfde. Zeker wanneer de muziek ook nog eens in het zelfde straatje ligt als vele anderen. Maar er zijn ook zat (populaire) deathmetalbands die eigenlijk min of meer hetzelfde doen. Alleen de echte liefhebber maakt onderscheid. Wat dat betreft is deze cd niet overbodig. Feit blijft dat de Nederlandse pers (Aardschok enz.) Nederlandse producten extra probeert op te hemelen inplaats van objectief te blijven. Dat is begrijpelijk maar ook jammer. Het veroorzaakt discussies als in bovenstaande reacties maar het kan ook de band in kwestie (zoals nu Epica) schaden omdat het publiek door het overdreven aanprijzen de band bij voorbaat al niet serieus neemt. Lang verhaal kort; Epica verdiend een kans bij in ieder geval hun eigen soort publiek en de pers moet hun werk eens serieus gaan nemen...
Door: Sjaan Zondag 17 Augustus 2003 - 20:14
Usericon van Sjaan
Ik vind deze cd voor zover ik hem heb gehoord erg fijn klinken. Een eigen identiteit heeft het idd niet echt dus ik zie het maar als de 3e after forever plaat.
Door: Jade Donderdag 30 Oktober 2003 - 14:10
Usericon van Jade
Met redelijke interesse keek ik uit naar deze CD. Bepaalde nummers op de CD's van After Forever hadden me op de één of andere manier wel geprikkeld dus ik was benieuwd.

Bijna alle bands in dit genre kijken op naar Nightwish en dat is te horen. Ik denk wel dat de leden van Epica kwaliteitsmuzikanten zijn maar het zijn geen vernieuwers.

Dat is niet alleen artistiek dom maar ook commercieel gezien. Alle grote bands/artiesten in welk muziekgenre dan ook zijn zo groot geworden omdat ze ORIGINEEL/VERNIEUWEND waren. Maar kennelijk is het makkelijker om weer een "nieuwe psalm" voor de Nightwish-tempel aan te dragen dan zelf iets nieuws te verzinnen. Oosterse invloeden? Kom op zeg, hoe cliché kun je worden.

Weer een genre dat een karikatuur van zichzelf dreigt te worden.

Ik hoop echt dat de eerstvolgende CD wel verassend is want ik gun het ze wel. De technische kwaliteiten/aanleg hebben ze in ieder geval wel.


Alle rechten voorbehouden © 2000-2012 Stichting ZwareMetalen
Login
Pass
ZwareMetalen.com RSS Volg ZwareMetalen.com op MySpace Volg ZwareMetalen.com op Facebook Volg ZwareMetalen.com op Twitter
Zoeken op ZM: