Once Godlike – Promo 2010

Once Godlike – Promo 2010
Eigen beheer, 2010

De gewijzigde koers van het Belgische Once Godlike heeft er voor gezorgd dat het viertal zich anno 2010 in een experimenteel vaarwater begeeft waar voornamelijk een death metal-wind waait. Deze demo bevat slechts één nummer die uit vijf verschillende delen bestaat.

Wat me na bovengemiddeld veel luisterbeurten opvalt, is dat de productie van dit schijfje voor een demo goed te pruimen is. We horen in het eerste deel een opgefokte en afwisselende vorm van death metal met schreeuwende vocalen, enerzijds groovende en anderzijds ratelende drums en recalcitrant gitaarwerk. De onderlinge delen worden veelal gescheiden door middel van horroreske intermezzo’s. Het tweede gedeelte scheelt in principe niet veel met zijn voorganger. De screams maken deels plaats voor diepe grunts die ik overigens tien keer liever hoor, en het gitaarwerk is nu meer to the point met wilde solerende uithalen als uitzondering op de regel. Ook het derde deel wordt geïntroduceerd door lege industriële geluidsgolven die overigens zeer succesvol overeind blijven staan wanneer het instrumentale middenstuk van deze demo zijn hoogtepunt bereikt. Dit trucje voeren de heren nogmaals uit in het laatste gedeelte wat zich verder kenmerkt door het hogere gehalte aan melodie. Dit in tegenstelling tot zijn roekeloze voorganger.

De band moet het niet hebben van geweldige skills op technisch vlak en ook qua originaliteit is dit op zich geen hoogvlieger. Toch ben ik positief over dit schijfje waarvan ik steeds vergeet dat het om een twintig minuten durende demo gaat. Op den duur creëert men namelijk een sfeer die mij erg aanspreekt. Graag een betere balans tussen de sfeervolle passages en de opgefokte death metal en laat die langspeler dan maar komen!

Once Godlike - Promo 2010

1. Once Godlike

• Jannik – Vocals