Welicoruss – Apeiron

Welicoruss – Apeiron
Metal Revelation, 2010

Wat het Russische Welicoruss precies probeert te doen is me vrij onduidelijk en ik heb het idee dat de band er zelf ook nog niet helemaal uit is. Enerzijds grossiert de band in uitermate sterke instrumentale metal terwijl men tegelijkertijd een aantal behoorlijk matige black metal-songs uit de veder tovert. Vul dit aan met een dance-mix van één van de band’s eerdere tracks en je hebt het in ieder geval interessante Apeiron te pakken.

De band blinkt uit als het gaat om interessante instrumentale tracks die bol staan van de weelderige soli en prachtig opzwellende keyboardklanken. Een song als Flower of Universe (één van de twee) spreekt in dat opzicht boekdelen. Aan de andere kant weten de heren het enthousiasme behoorlijk te temperen met tracks als het titelnummer, waar een mechanisch, aan het latere The Kovenant herinnerende geluid hand in hand gaat met datzelfde muzikale vakmanschap om vervolgens een matige mix van beide op te leveren. Dat heeft gedeeltelijk ook te maken met de zang van heer Welicoruss, die niet geheel weet te overtuigen als volleerd grunter/screamer. Interessant is het met folk-invloeden overladen Slava Rusi (beide versies), maar ook niet echt meer dan dat, om over de dance-mix van Slavianskaia Sila nog maar te zwijgen.

Apeiron is een gemiste kans van een band die hoorbaar over de nodige kwaliteiten bezit. Qua songwriting weet de band echter duidelijk nog niet welke kant het op moet, en tot ze dat wel weten is Welicoruss ook niets meer of minder dan een licht interessante voetnoot in de metalscene.

Welicoruss - Apeiron

1. Apeiron
  2. To Far Worlds