Trigger the Bloodshed – Degenerate

Trigger the Bloodshed – Degenerate
Rising Records, 2010

Mensen die knalharde extreme metal als favoriete middel tegen de hoofdpijn, schoonmoeders en andere kwalen zien, hou je aan je bretellen vast. Trigger the Bloodshed is er met hun derde plaat, Degenerate. Na Purgation en The Great Depression is het de derde plaat in drie jaar, wat samen met het constante touren aantoont dat de band vastberaden is om iedereen weg te blazen met de muziek die ze maken.

Welke muziek? Death metal, brutaal, modern en technisch. Het lijkt mij voer voor fans van Cryptopsy, Suffocation, Misery Index en Annotations of an Autopsy. Het enige probleem is dat ik hier het eigen gezicht wel enorm mis, terwijl mij dat normaal gezien niet snel stoort. Instrumentaal is het strakker dan een XS-broek rond de kont van Jennifer Lopez en de zanger weet zijn woede goed in ‘klank’ om te zetten, maar het is ook niet meer dan dat. Het technisch imponeren gaat net iets te veel voor op het laten horen van songs, terwijl het debuut, waar de gemiddelde songlengte een minuut minder was dan op deze plaat daar veel minder last van had. Als een oorlogsmachine raast de band op ons af, maar het vijftal vergeet dat we al twintig jaar platgewalst worden door tal van andere bands in dit straatje.

Liefhebbers van technische herrie, vergeet alles wat ik hierboven heb geschreven. Met momenten vergeet ik het zelf ook en kan ik erg genieten van het gebodene, vooral dan van een nummer als The Soulful Dead. Het vakmanschap druipt ervan af, de trommelvliezen worden grondig verscheurd, de krassen in het brein zijn een feit. Alleen zijn er genoeg betere platen uitgekomen en zal dit Degenerate niet al te lang blijven hangen.

triggerthebloodshed - degenerate

1. A Vision Showing Nothing
  2. De-Breed