One Eye Shut – We May Have A Floater

One Eye Shut – We May Have A Floater
Rusto-Osiris, 2010

”From Helsinki, Finland we come; the place of polar bears and shit. It’s a sad city supporting a great deal of broken-hearted people to write music about. Yeah, there might not be such thing in our world as a happy song, but they suck anyway.” Mag ik jullie voorstellen aan de Finse heavy rock-band One Eye Shut (OES). Een demo, twee singles en een album hebben ze reeds op hun naam staan. Het tweede album heet We May Have A Floater en ik moet zeggen dat het werk van deze heren behoorlijk indruk maakt.

Swingende, dynamische somberheid. Diep in de ziel snijdende heavy hardrock. “Trek je niets aan van de duisternis, je raakt er aan gewend”, ze zeggen het niet zomaar. In de trage, logge zwaar bassende rockmuziek zit een ingebouwde somberheid, maar ook het gevoel dat we er wel uitkomen. Het swingende optimisme ligt op de loer en steekt af en toe de kop op. Moeilijk te omschrijven is het allemaal, Pearl Jam is een naam die me hierbij te binnen schiet. De slepende, enigszins treurige vocalen zijn meeslepend, de bassen overheersend en de gitaar borduurt een beetje tussen bas en vocalen door. De drummer is vooral dienend en ondersteunend bezig om toch af en toe ook even zijn eigen gang te gaan.

Echt vrolijk ben ik zelf vandaag niet, het liefdesleven verloopt nou niet direct zoals ik gehoopt had. Dat is misschien wel de reden dat One Eye Shut me raakt als een zak bakstenen. Heerlijk zwelgen in eigen en andermans somberheid. Deze muziek kan door uiteenlopende groepen rock- en metalliefhebbers gewaardeerd worden. Ik wil eenieder dan ook een flinke luisterbeurt aanraden. Zonder dat het nu ergens verschrikkelijk grote hoogtes bereikt, is dit een album van een constante kwaliteit, van de prachtige cover tot aan de aardige teksten, goede vocalen en sobere instrumentvoering. We May Have A Floater, laat je ook eens meeslepen, zou ik zeggen.

one eye shut

1. Bringer Of Rain
  2. In This World