Diabulus In Musica – Secrets

Diabulus In Musica – Secrets
Metal Blade Records, 2010

Epica is verhuisd naar het warmere Spanje en heeft de naam gewijzigd in Diabulus In Musica. In een notendop is dat de beschrijving die het meest van toepassing is op het debuut Secrets, helemaal als we er ook nog eens achter komen dat de mix is gedaan door Ad Sluijter, die we allemaal nog wel kennen als de vroegere gitarist van Epica. Maar is Diabulus In Musica een schaamteloze kopie van de Nederlandse band of weten de Spanjaarden nog iets toe te voegen aan het genre?

Als we heel eerlijk zijn luiden de antwoorden op die vragen respectievelijk ja en nee. In alles wat de Spaanse band doet en in iedere noot die gespeeld wordt hoor je de invloed van Mark Jansen en co. terug, tot in de keyboard-orkestratie aan toe. Het is bijna beschamend. Iets toevoegen aan het genre doet de band logischerwijs dan ook niet. Gelukkig steekt Secrets als geheel gewoon goed in elkaar, kopie of niet. De band kan spelen en Aznárez heeft een stem om U tegen te zeggen. Daarnaast zijn de songs, hoewel voorzien van een behoorlijk ‘been there, done that’-gehalte, gewoon dik in orde. Bij vlagen lekker snel en stevig, dan weer mooi en bijna intiem maar altijd voorzien van de nodige bombast en muzikaal vuurwerk is Secrets een uitermate genietbare plaat geworden die fans van het genre zonder problemen zou moeten kunnen bekoren.

Kort samengevat; als je met bands als Epica en het oude After Forever wegloopt kun je met Secrets zeker iets aanvangen. Origineel is het absoluut niet en ik hoop dat de band dat zelf ook weet, maar uiteindelijk is het wel donders lekker uitgevoerd en aan het eind van het verhaal is dat toch waar het om draait. Een prima debuut van een prima band die zich hopelijk met een tweede plaat een iets meer eigen smoel weet aan te meten. Aanrader.

Diabulus In Musica - Secrets

1. Renaissance
  2. Come To Paradise