Annthennath – States of Liberating Departure

Pictonian Records, 2010

Voor de Franse black metal scene explodeerde in Deathspell Omega enerzijds en Alcest anderzijds was er reeds een naargeestige bende actief die de geesten van menig metalhead verduisterde. Die is er nog steeds, al zijn die zelf in de schaduw komen te staan van de grotere namen. Zo nu en dan schiet er een nieuwe giftige paddestoel uit de underground naar boven tot bij ons. Annthennath bijvoorbeeld. De band bestaat uit leden en ex-leden van Deathspell Omega, het onvolprezen Angmar, Odem Arcarum en Otargos. Ze hebben een moeilijke naam, ik noem ze voor het gemak “deze Franse band”.

Deze Franse band heeft een interessant procédé. Het hoofdinstrument is namelijk de basgitaar. Een erg begeesterend basspel speelt hier de rol van rotte, doffe en creepy sirene die op je ademhaling inwerkt. Je wordt er enerzijds zwaarmoedig van, aan de andere kant begin je grimmige grimassen te vertonen als defensie tegen de paranoïde gevoelens en gedachten. Een verstikkende atmosfeer van enge en erg snelle black. Het is niet meteen extreem technisch hoogstaand of zo, het heeft ook niet meteen een Aosoth productie meegekregen, maar het is intens pakkend. De subtiele soli vallen coherent in met hun ongecompliceerde doeltreffendheid, orenschijnlijk simpel maar genoeg om kippenvel te triggeren in samenhang met de contrasterende basklanken.

Ik ben niet meteen een mietje als het op muziek aankomt, toch moet ik zeggen dat ik dit vrij creepy vond. Rechttoe rechtaan creepy dan nog, zonder hypnotiserend of overdreven tenchosomatisch te zijn. Durf ik het zeggen? Ik durf het zeggen. Ik kreeg er een Life Eternal gevoel bij. U weet wel wat ik bedoel. Wat er ook moge van aan zijn, wees vooral niet te verlegen om de muziek na te trekken.

Antenna

1. Survival Activation
  2. Emotional Balance