The Acacia Strain – Wormwood

The Acacia Strain – Wormwood
Prosthetic Records, 2010

Recon, American Me, Oceano en Emmure (al mag ik dat niet te luid zeggen) zijn vier voorbeelden van de vele bands die door The Acacia Strain geïnspireerd zijn. Het is acht jaar geleden dat ze hun eerste full-length uitbrachten, intussen is dit Wormwood langspeler nummer vijf. 3750, toen nog met drie gitaristen in de gelederen, is mijn grote favoriet, maar de band heeft eigenlijk nog geen enkel slecht album uitgebracht. Zanger Vincent Bennett staat bekend om zijn vele gastoptredens op verschillende albums (van A Day to Remember tot Whitechapel) en lijkt daarom wel alomtegenwoordig. Naar mijn ogen werd de band altijd onterecht in het deathcorehoekje gestopt, al heeft de muziek er wel erg veel van weg.

Voorganger Continent deed de aardkorst van menig *vul in*-core fan hevig schudden en de band schoot toen echt uit de startblokken. De muziek was loodzwaar en een vergelijking met zelfs Meshuggah was niet onterecht. Wormwood boort lustig verder op dat geluid, al heeft de band het mij wel erg moeilijk gemaakt. Het kwartje viel niet meteen, en op het eerste zicht leek het album zelfs een behoorlijke misser in het oeuvre van de band. Maar net zoals op de voorganger ontplooit het album zich pas na meerdere keren luisteren.

Het is weer een nachtmerrie van jewelste geworden en dat is dit keer positief bedoeld. De band valt je weer aan met loodzware metalcoreriffs en trage breakdowns en Bennett klinkt weer net zo karakteristiek getormenteerd als tevoren. Wat een strot heeft die kerel! Alles op het album lijkt weer te kloppen en het is weer smullen geblazen van de details (wat te denken van de onbehaaglijk melodieus aanvoelende riff in The Hills Have Eyes of het industrieel gefoefel in Bennett’s zanglijnen in Ramirez) en het aantal sterke nummers op de plaat, met Jonestown als absolute uitschieter. Hatebreed‘s Jamey Jasta (The Beast), 100 Demons’ Bruce LePage (Nightman) en Born Low‘s Kyle Chard (Jonestown) komen elk nog wat meebrullen, wat de afwisseling wat meer ten goede komt.

Toch kan ik deze plaat niet volledig bejubelen. Hetgeen The Acacia Strain hier laat horen is wederom sterk, maar doordat het album meer dan drie kwartier klokt mis ik toch enige vorm van echte afwisseling, gastzangers of niet. De instrumentale afsluiter Tactical Nuke hadden ze van mijn part mogen weglaten en niet ieder nummer is even interessant, waardoor het ‘aanmodder-effect’ af en toe optreedt, terwijl de band in het verleden meermaals heeft bewezen unaniem sterke platen te maken.

Jammer van dat laatste punt, anders had het album met gemak tien punten hoger kunnen scoren. Over het algemeen is de band er wel weer in geslaagd een krachtige en overtuigende plaat op poten te zetten, die weer heel wat invloed zal hebben op de bijbehorende scene. Het zal een kwestie van tijd zijn om te ontdekken of het weer een rasechte parel is in de collectie of niet.

the acacia strain - wormwood

1. The Beast
  2. The Hills Have Eyes