Sahg – III

Sahg – III
Indie Recordings, 2010

Sahg zal voor degenen die van de doom en/of stoner zijn waarschijnlijk geen onbekende zijn. Deze all-star band bestaande uit leden van onder andere Gorgoroth, Audrey Horne en Manngard maakt echter muziek die een veel breder publiek zou moeten aanspreken. Voor deze keer laat ik het genre-definiërend geneuzel even voor wat het is, aangezien dat bij Sahg een stuk moeilijker ligt dan de tag stoner doom doet vermoeden.

Wat ik wel kan doen is proberen duidelijk uit te leggen waar we op deze met toepasselijke album titel versierde derde productie mee te maken hebben. Degelijkheid is het kernwoord voor III. Degelijkheid en de indruk met een geoliede machine te maken te hebben, wat het met zijn ervaren leden natuurlijk ook is. All-star bands hebben om deze reden soms als negatieve eigenschap gewoonweg niet zo spannend te zijn. Bij Sahg gaat die vlieger misschien een heel klein beetje op omdat de muziek alles behalve vernieuwend is en er geen absolute hoogtepunten op III te vinden zijn. Anderzijds voelt het in positieve zin gewoon heerlijk ouderwets en herkenbaar, en is het niveau constant ontzettend hoog.

Sahg Logo 300px

Voor de invloeden die terug te horen zijn in de muziek moet je vooral de geschiedenis induiken. Ik hoor Black Sabbath middels de heerlijke riffs en voor een deel de zang. Hierbij moet ik wel aangeven dat Olav Iversen minder zijn best doet om op Ozzy te lijken dan op eerder werk. Ook hoor ik veel 70’s rock, heel veel zelfs. Om deze reden denk ik dat Sahg ook liefhebbers van bands als Wolfmother en de stevigere bands van weleer zou kunnen (en eigenlijk zou moeten) aanspreken.

De CD vliegt elke keer weer voorbij, en ook al is III geen lange plaat beschouw ik dat als een positieve eigenschap. Er is ruimschoots dynamische afwisseling aanwezig, waardoor het geheel nooit verveelt. Verwacht geen groeier, Sahg toont onmiddellijk zijn ware gezicht. Kon je de vorige platen van Sahg waarderen? Dan kan je je vingers aflikken bij deze release. Liefhebbers van ruige 70’s rock, probeer dit maar eens. Wie weet is het een begin van een ontdekkingsreis!

Tracklisting: Sahg III 200

1. In Through the Eye
  2. Baptism of Fire