Echidna – Manifests of Human Existence

Echidna – Manifests of Human Existence
Eigen beheer, 2010

De naam Echidna wordt op het moment gedeeld door een Portugese melodische death metal-band en een Griekse progressieve death metal-band. Hoewel de Portugese in 2008 een verre van slecht album uitbracht (Insidious Awakening) bewijst de Griekse, met het nieuwe Manifests Of Human Existence, veel meer in zijn mars te hebben.

Aanvankelijk is het even wennen, want de muziek is niet bijzonder makkelijk te bevatten en de productie is er niet een van het hoogste niveau. Bij vaker luisteren blijft er echter steeds meer hangen. Met name het relatief pakkende Political Sickness in D# Hijaz Kar helpt om de plaat wat sneller te kunnen waarderen. Verder zijn het vooral de uitgesponnen ambient-achtige passages en het instrumentale prog-gefreak (hoor In Fathomless Depths voor voorbeelden van beide) die ervoor zorgen dat Echidna geen easy listening is. Ook de soms tegen de avant-garde aanhangende outro’s maken het luisteren er niet makkelijker op.

Zodra men echter overstapt op het wat bekendere recept (death metal) is de plaat al makkelijker te verhapstukken. Echidna lijkt in die stukken vooral erg geïnspireerd door de eerste generaties prog-death. Met name Death en Atheist, maar ook Pestilence zijn terug te horen. Aan afwisseling noch melodie is er geen moment een tekort, maar zoetsappig of flauw wordt de muziek geen moment. Wat het samensmelten van agressie, melodie en techniek betreft is men al in een behoorlijk ver stadium. Perfect is het niet altijd, maar de inspiratie lijkt voorlopig nog ruim voldoende aanwezig, dus nog een beetje doorgroeien, een contract (dat ze al hadden moeten hebben) en dan misschien een keertje op tour met een wat grotere band en de bekendheid komt vanzelf. Voer voor technische/progressieve death metal-liefhebbers.

Echidna - Manifestws

1. Whispers
  2. Political Sickness in D# Hijaz Kar