RiotGod – RiotGod

RiotGod – RiotGod
Metalville Records, 2010

Bob Pantella en Jim Baglino zullen de meesten van jullie wel kennen van Monster Magnet. Dat bij beide heren de passie voor muziek op hoge snelheid door de aderen stroomt, verklaart waarom ze ook altijd actief zijn op dit gebied. Beiden zijn ook nog eens druk met RiotGod, een band die gecompleteerd wordt door zanger Mark Shunshine en gitarist Garreth Sweeny.

Wat horen we? Een opzwepende mix van stoner, klassieke hardrock en typische 70’s rock. Jawel, Mark Sunshine laat op eigenzinnige wijze horen dat hij Led Zeppelin als belangrijke inspiratiebron ziet in bijvoorbeeld The Time Is Now. In deze track is diezelfde inspiratiebron overigens ook op instrumentale wijze duidelijk hoorbaar. De rock ’n roll-attitute spat er vanaf en de band krijgt het meermaals voor elkaar om heel interessante herkenpunten op het album te laten terugkomen. Wil je bijvoorbeeld een energiek stonernummer? Pak 9th Life er dan eens bij, heerlijk hoor.

Ook qua sound weerklinkt de begintijd van muzikale weleer voor deze heren. De inspiratiebronnen zijn uiteenlopend en toch klinkt RiotGod op dit naamloze debuut als een eenheid. Met Omega gaan ze het psychedelische straatje in, terwijl Collapsing Stars en Raft regelrechte rocksongs zijn. Als we verder gaan met Piñata en Drone Station weerklinkt de authentieke hardrock-sound en zo bouwt de band verder uit aan de hand van variatie en een heel vertrouwde sound.

Fans van zowel Black Sabbath als Led Zeppelin, maar bijvoorbeeld ook liefhebbers van Creedence Clearwater Revival en uiteraard Monster Magnet kunnen hier wel iets mee aanvangen. Aanrader!

Riotgod - Riotgod

1. Light Of The Sun