Place of Skulls – As a Dog Returns

Place of Skulls – As a Dog Returns
Exile on Mainstream, 2010

De legendarische doomformatie Pentagram zal allicht meer belletjes doen rinkelen dan Place of Skulls. De gitarist van de eerstgenoemde heeft in 2000 Place of Skulls opgericht, een band die ondertussen in de doom underground geen onbekende meer te noemen is. Dit komt uiteraard mede door de achtergrond van Victor Griffin, en de vocale rol van Scott “Wino” Weinrich op With Vision. Natuurlijk is er ook degelijke muziek nodig om de naam te ondersteunen.

Zowel op de vorige als op dit As a Dog Returns verzorgt Victor weer de vocalen, en doet dit zoals we van hem gewend zijn vrij verdienstelijk. De traditionele doom van Place of Skulls is zoals dat hoort alles behalve vernieuwend en is wat stijl betreft prima in te delen tussen de klassiekers uit het genre. Gevoelsmatig heeft de nieuwste iets meer rustige nummers dan The Black is Never Far. Deze nummers komen prima uit de verf, maar zorgen er toch voor dat de CD als geheel wat minder impact op mij heeft. De christelijke inslag van de band is al langer dan vandaag bekend, maar de “christelijkheid” van de teksten is op dit nieuwe werk op zijn minst opvallend te noemen. Waar bij vorig werk nog enigszins van subtiliteit te spreken was, zijn de teksten hier recht voor je raap en liegen ze er niet om.

In dit specifieke genre draait het vooral om de krachtige riffs. Op As a Dog Returns zijn deze weer ruimschoots aanwezig. Toch raakt deze plaat me met uitzondering van het heerlijke Breath of Life iets minder dan The Black is Never Far. Verwacht als je bekend bent met voorgaand werk niet het onverwachte, Place of Skulls levert wederom degelijkheid.

Tracklisting: Place of Skulls - As a Dog Returns 200

1. Timeless Hearts
  2. Breath of Life