Madball – Empire

Madball – Empire
Nuclear Blast Records, 2010

De liefhebbers van hardcore hebben weinig te klagen over het afgelopen jaar. Zowel relatief nieuwe bands (Grave Maker, Cruel Hand, Trash Talk) als de gevestigde waarden (Sick of It All, Terror) hebben een sterk nieuw album op ons afgevuurd. Ook Madball is er weer, klaar om als oude rot in het vak iedereen en alles weer ferm onder de kont te schoppen.

In de gehele discografie hebben de New Yorkers weinig steken laten vallen. Look My Way wordt over het algemeen wel gezien als een mindere plaat, maar sinds opvolger Hold It Down toont Madball dat ze het waard zijn om als grote naam in het genre gezien te worden. Ook van Legacy en Infiltrate the System kan niet gezegd worden dat het slechte platen zijn, maar het niveau van Set It Off en Hold It Down wordt naar mijn mening niet gehaald. Vandaar dat Empire zo’n grote verrassing was.

Jawel, de energie spat er weer hard vanaf. Het vuur dat de band had (en dat nooit echt gedoofd is, laat ons duidelijk zijn) is net iets feller gaan branden. Met zestien tracks in net iets meer dan een half uur zijn de songs weer een stuk korter dan op de voorganger, wat de tracks alleen maar ten goede komt. Madball is zeker niet blijven hangen in de jaren ’90, maar klinkt heerlijk hedendaags. Wat het grote pluspunt is in vergelijking met pakweg de voorgaande twee albums zijn de ijzersterke songs, die live waarschijnlijk nog meer gaan vlammen dan op schijf. Vooral Timeless, R.A.H.C., Dark Horse en Shatterproof (met een bijdrage van Roger Miret) zijn nummers om te onthouden en hard mee te brullen. Hurt You is een old school-track van formaat en de grandioze breakdown in Glory Years zal menig luisteraar doen urineren van plezier.

Madball is terug van nooit weggeweest en laat duidelijk horen dat er nog geen sprake is van aftakelen. Zo lang ze het niveau zo hoog houden, mogen ze van mij netjes om de twee of drie jaar een plaat afgeven. Empire is er weer een die geen enkele liefhebber van het genre mag missen.

madball - empire

1. Invigorate
  2. Danger Zone