Skaldic Curse – Devourer

Skaldic Curse – Devourer
Eigen Beheer, 2010

Via het Vlaamse platteland doorheen de Gentse voorsteden bereikte mij het nieuwe werk van Skaldic Curse. Ondanks twee sterke platen dwaalt deze Britse band nog steeds rond in een waas van anonimiteit. In 2009 verscheen World Suicide Machine nog via Dark Essence Records, deze keer is het nog niet officieel. Ik kreeg alvast een exclusieve luisterbeurt van het nieuwe album dat hopelijk nog dit jaar verschijnt.

Is het niet een beetje gebakken lucht, vraagt u zich misschien af. Neen! Skaldic Curse is een bijzonder competente band (in nuchtere toestand) die progressieve composities vervaardigt als waren het verborgen gangen onder je hersenpan . Enslaved ten tijde van Isa en RUUN, met akoestische elementen, veel glooiende gitaarmuren en meeslepende ritmes. Daarnaast ook veel robuuste black, met inbegrip van een wat nerveuze, Pools aandoende death metal-sound in de uptempo stukken. De vocalen van zanger Woundz intrigeren en zijn verregaand gevarieerd zonder de cleane kaart te trekken. Veelvuldig (zoals bijvoorbeeld in End-Earth) doet hij me aan Abbath denken, andere keren is het dan weer veel dreunender, op het ziekelijke af (denk Attila Csihar). Het rendeert allemaal eersteklas en resulteert in een intrigerend opus dat zowel meeslepend als meedogenloos is.

Op zoek naar een album die je grijzer dan zilver kunt draaien? Dit is er eentje. Geef uw over aan de mogendheid van dit zwartgeblakerde gezelschap en we komen elkaar tegen aan de andere kant. Alleen afwachten waar en wanneer Devourer zal worden uitgebracht. We denken opnieuw met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan klasselabel Dark Essence.

Devourer

1. Last Humanoid Howling
  2. Devourer