Dordeduh – Valea Omului

Dordeduh – Valea Omului
Prophecy Productions, 2010

Voor Dordeduh vorm kreeg waren de twee protagonisten van deze band (Sol Faur en Hupogrammos) actief bij Negura Bunget. Alles liep goed tot er allerhande meningsverschillen optraden en ze zich niet meer konden vinden in die leidinggevende Roemeense band. Dordeduh werd opgericht, een band waar direct veel van werd verwacht. Of het een tweede Negura Bunget is geworden?

Gedeeltelijk. Het valt natuurlijk niet helemaal af te leiden uit een EP met twee nummers die afklopt op iets meer dan dertien minuten, maar er zijn indicaties. Zoals vele Negura Bunget-nummers kennen de songs op Valea Omului sfeervolle en dromerige passages met een natuurlijke vibe. Een bijna postrocker-achtig gevoel krijg je, dat escaleert in grootse, majestueuse metal. Nog steeds zijn er linken met progressieve black metal, zoals in het tweede gedeelte van openingsnummer Zuh – Cu Tunetul Muntilor te horen is.

De afscheiding van deze heren zorgt eigenlijk voor een tweede Negura Bunget, met wezenlijke verschillen. Het blijft atmosferisch, maar er worden geen folkelementen geïntegreerd in de mix. In de plaats daarvan krijg je dromerige keys die zeker verder verfijnd zullen worden. De sound blijft meeslepend, maar met iets meer heldere momenten en meer guurheid dan agressie (ten opzichte van Negura Bunget). Naar composities toe is het even intrigerend als die andere band, met een naar mijn mening hoger Opeth-gehalte. Al bij al denk ik dat we deze band zeker bestaansrecht mogen uitkeren en uitkijken naar meer werk van deze heren.

DDD

1. Zuh – Cu Tunetul Muntilor
  2. Cumpat