Star One – Victims Of The Modern Age

Star One – Victims Of The Modern Age
InsideOut Music, 2010

Arjen Anthony Lucassen weet van geen ophouden. Twee jaar na de laatste Ayreon-plaat en een jaar na het debuut van zijn project Guilt Machine ligt er alweer nieuw werk in de platenschappen. Het laatste Star One-album, Space Metal, stamt alweer uit 2002 en met Victims Of The Modern Age vond Lucassen het kennelijk hoog tijd het op science fiction-films gebaseerde space metal-project nieuw leven in te blazen. De line-up is dezelfde als in 2002 (voor de lange multi-instrumentalist een unicum) en eerlijk is eerlijk, wederom weet hij een kwalitatief hoogstaande schijf af te leveren.

Na een kort intro stampt het album lekker uit de startblokken met Digital Rain, waarbij direct duidelijk dat er in muzikaal opzich, zoals wellicht verwacht, weinig is veranderd in het geluid. Star One klinkt nog steeds als Star One en met Allen, Wilson, Swanö en Jansen heeft Lucassen er natuurlijk prima vocalisten bij. Punt van kritiek is echter dat Victims Of The Modern Age alwéér klinkt als een typisch Lucassen-album. Natuurlijk blijft het (in dit geval licht) progressieve metal van de bovenste plank en de enige misser die hij sinds het debuut van Ayreon heeft opgericht is het in 2001 uitgekomen Ambeon-album, maar Victims Of The Modern Age klinkt bij vlagen teveel als een kopie van ’s mans andere projecten, wat niet in de minste plaats te wijten is door het in de laatste jaren naar mijn mening overmatig inzetten van Jansen en Van den Broek.

Het is misschien harde kritiek; punt aan het eind van de dag is wel dat Arjen Lucassen het ook weer niet voor elkaar krijgt een slechte plaat uit te brengen. Nummers als Digital Rain, het vlotte Human See, Human Do, het lekker ouderwets klinkende Cassandra Complex en het in het middenstuk erg aan Pink Floyd herinnerende It All Ends Here zijn daarvoor stomweg te sterk. De plaat staat bol van het stevige gitaarwerk en van begin tot eind wordt er doorgaans lekker heavy doorgespeeld. De vraag is alleen of het door Lucassen gecreëerde kader inmiddels niet wat te benauwend begint te werken. Hoe dan ook een sterke plaat waar iedere liefhebber van Arjen Anthony Lucassen iets mee zou moeten kunnen aanvangen.

Star One - Victims of the Modern Age

1. Down The Rabbit Hole
  2. Digital Rain