Heirs – Fowl

Heirs – Fowl
Denovali Records, 2010

Heirs maakt een bijzonder muziekje waar ik heerlijk bij kan wegdromen. Wellicht is dat ook de reden waarom ik zo lang gewacht heb met het schrijven van deze review. De rustgevende werking doet je eigenlijk vergeten dat er ook nog over geschreven moet worden. Het erg bijzondere artwork kan je van alles doen verwachten, maar niet dat je te maken hebt met een band die rust en lichte melancholiek hoog in het vaandel heeft staan.

Het is moeilijk te omschrijven wat voor muziek Heirs ons nu eigenlijk voorschotelt. Het is in ieder geval instrumentaal en men noemt het drone/sludge. Was het maar zo dat de omschrijving de lading dekte, maar helaas: Deze reviewer komt er niet zo gemakkelijk vanaf. Zoals eerder genoemd is er sprake van rust, iets wat meestal bij sludge niet het geval is. Sludge in de algemene zin van het woord valt dus al snel af. Drone komt al dichter in de buurt, maar er is toch aardig wat melodie in de muziek verweven. Toch zijn er momenten waarbij er haast ongemerkt dronende kwaliteiten aanwezig zijn. Het doet me soms behoorlijk aan postrock denken, maar daar is het te ruig voor. Voor de term post metal is het weer te rustig, en doet het te weinig denken aan de bands die zich in dat genre gemanifesteerd hebben. Zo hoop ik door te noemen wat het niet is een beeld te geven van wat het nu eigenlijk wel is.

Slepende langdurig herhalende melodielijnen vormen de kern van dit Australische product. Lichte vleugjes industriële elektronica zijn toegevoegd om de sfeer te verhogen. Deze plaat is enorm afwisselend in zijn (hypnotiserende) eentonigheid. Burrow doet me onverwachts denken aan de film Requiem for a Dream met zijn prachtige soundtrack. De melancholische melodie zorgt ervoor dat dit mijn favoriete nummer op Fowl is. Luister het vooral eens, wie weet wordt je verrast.

Tracklisting: Heirs - Fowl 200

1. Dust
  2. Fowl