Virgin Steele – The Black Light Bacchanalia

SPV/Steamhammer, 2010

David Defeis laat zijn fans graag wachten. Niet dat hij er wat aan kan doen, de man is immers een perfectionist die nooit helemaal klaar is met het boetseren van zijn muziek, en Virgin Steele heeft bij de opnames van The Black Light Bacchanalia in de studio ook het nodige ongeluk gehad, waarbij er behoorlijk wat data verloren ging. En zo kan het gebeuren dat Virgin Steele’ twaalfde inmiddels vier jaar na het vorige album, Visions of Eden in de schappen van de gespecialiseerde platenboer ligt.

Als er direct één ding gezegd kan worden is het dat The Black Light Bacchanalia het wachten meer dan waard is geweest. Een logisch vervolg op Visions of Eden, zowel muzikaal als tekstueel gezien, is dit twaalfde album wederom een behoorlijk lange zit geworden met een kleine tachtig minuten aan muziek. Even coherent als de vorige plaat biedt dit nieuwe werk elf volledige songs die op en top Virgin Steele zijn. Dat de volbloed power metal-dagen van de band definitief voorbij zijn blijkt nog niet zozeer in de opener By the Hammer of Zeus (And the Wrecking Ball of Thor), die het album op vlotte wijze uit de startblokken doet schieten, maar de rest van het album laat wederom horen dat Virgin Steele een geheel eigen geluid heeft ontwikkeld en niet te vergelijken is met andere bands in het genre.

Met een overvloed aan keyboard-werk is The Black Light Bacchanalia een zeer stemmig werkstuk geworden waarbij (digitale) orkestratie en het markante stemgeluid van Defeis de absolute boventoon voeren. Hier en daar staat er een vlotte en toegankelijke song op, zoals de genoemde opener en het catchy The Bread of Wickedness, maar over het algemeen genomen is dit twaalfde album weer een gelaagd en niet in één luisterbeurt te behappen werk geworden. Songs als Necropolis (He Answers Them With Death) (hoogtepunt van de plaat) en het lange To Crown Them With Halos Parts 1 & 2 veranderen daarvoor te vaak van tempo en structuur, waarbij ook de gekozen melodieën naar goede traditie niet de meest voor de hand liggende zijn. Zo begint Necropolis (He Answers Them With Death) erg vlot en rechtlijnig om vervolgens te veranderen in een progressief klinkende track waarbij piano de boventoon voert, en dat is slechts één voorbeeld van hoe ingewikkeld en weinig standaard de muziek van Virgin Steele anno 2010 is in vergelijking met het wat meer typische power metal-geluid van weleer.

Dat Virgin Steele op The Black Light Bacchanalia niet voor de meest makkelijke weg heeft gekozen staat als een paal boven water, en het siert Defeis ook dat hij zijn luisteraars (en zichzelf) blijft uitdagen met de gelaagde, behoorlijk progressieve maar altijd intrigerende en majestueuze, melodieuze metal van de band. In dat opzicht is The Black Light Bacchanalia geen nieuw hoogtepunt geworden en ook geen betere of slechtere plaat dan Visions of Eden. Virgin Steele’s twaalfde is een kunstwerk wat zich, zoals iedere plaat die de band sinds Invictus heeft uitgebracht, in een volledig eigen universum bevindt en een vertrouwd maar altijd groeiende, zich ontwikkelende band laat horen. Een plaat voor ergens bovenaan de jaarlijst.

Virgin Steele - The Black Light Bacchanalia

1. By the Hammer of Zeus (And the Wrecking Ball of Thor)
  2. Pagan Heart