Mongo Ninja – Nocturnal Neanderthals

Mongo Ninja – Nocturnal Neanderthals
Indie Recordings, 2010

Niet veel bands krijgen het voor elkaar om in iets meer dan een jaar drie albums op de mensheid los te laten, maar Mongo Ninja is het gelukt. Nog geen half jaar na het goed ontvangen No Cunt For Old Men is er alweer een opvolger. Nu ken ik de eerdere platen niet, maar afgaand op deze release verwarren deze olijke Noorse dronkelappen kwantiteit met kwaliteit. De ‘metal punk’ (niet te verwarren met punkmetal) laat wat dat laatste betreft teveel te wensen over.

Mongo Ninja is een project met (ex-)leden van bekende en minder bekende bands als Emperor, Blood Tsunami en The Cumshots en maakt flink doorrazende rock ‘n roll met een knipoog. Nu is er niets mis met een knipoog, mits het goed zit met je gevoel voor humor. Enorm lollig allitererende titels als Horrified And Horny, The Bible And The Beatles en Piss Piñata maken mij wat dat betreft een beetje verdrietig. Dit hoeft geen ramp te zijn als de muziek verder goed in elkaar zit, maar ook daar laat Mongo Ninja teveel steken vallen. Er staan best aardige stukken op dit album, maar hoewel met enthousiasme gebracht, klinkt het allemaal niet bijzonder en soms wat voorspelbaar. Meest storende factor is de zang: het quasi-melodieuze gebrul van Kristopher wordt al snel irritant. Ordinair geschreeuw had waarschijnlijk beter gewerkt.

Zoals gezegd is dit mijn eerste kennismaking met Mongo Ninja, en ik moet zeggen dat ik iets meer had verwacht toen ik de namen van de bandleden zag. Ik kan me voorstellen dat het live een prima band is, en vond je de eerdere platen tof, dan zou het zomaar kunnen dat je deze ook te gek vindt. Voor mij valt dit album helaas in de categorie ‘net niet’.

mongo ninja - nocturnal neanderthals

1. Nocturnal Neanderthal
  2. Ota Benga