UFO – The Best Of A Decade

UFO – The Best Of A Decade
Steamhammer/SPV, 2010

De Britse classic rock-veteranen van UFO brengen wederom een verzamelaar uit. Deze verzamelaar richt zich voornamelijk op het werk met gitarist Vinnie Moore. Moore verving Michael Schenker in 2004 en hij heeft met de band tot nu toe drie albums gemaakt. Wat dat betreft dekt de titel van het album niet helemaal de lading, maar ach… het is ze vergeven.

UFO is al zeker sinds 1970 actief en speelde aanvankelijk spacerock. Spilfiguur is zanger van het eerste uur Phil Mogg. Hij heeft het vele komen en gaan van bandleden weten te doorstaan. Echter, één van de bekendste bandleden was de van The Scorpions overgekomen gitaarfenomeen Michael Schenker. Hij heeft de band een harder geluid gegeven en naar een hoger niveau getild getuige het album Phenomenon uit 1974. De grillige gitarist heeft zich meerdere keren bij de band vervoegd om het vervolgens ook weer verlaten. Na zijn meest recente vertrek is hij vervangen door gitarist Vinnie Moore. Moore had zich tot die tijd voornamelijk gemanifesteerd als een verdienstelijk soloartiest. Sinds zijn komst is de bandbezetting vrij stabiel gebleven.

De band maakte met Moore de albums You Are Here, The Monkey Puzzle en The Visitor. Stuk voor stuk aardige bluesrock-albums die allemaal goed vertegenwoordigd zijn op The Best Of A Decade. Hoofdrolspelers zijn, bijna vanzelfsprekend, zanger Mogg en gitarist Moore. Mogg mag dan een warm stemgeluid hebben vol blues en soul, Moore straalt met zijn heerlijke gitaarpartijen eveneens veel blues uit. In principe heb ik weinig aan de songkeuze op te merken. Wel vraag ik me af waarom men ervoor heeft gekozen om van de live uitvoeringen op het album, alleen maar nummers uit de jaren zeventig te kiezen. Het zijn weliswaar goede nummers, maar ik zou op dit album juist nummers van de laatste drie albums verwachten.

The Best Of A Decade geeft een aardige bloemlezing van het recentere werk van de band. Dus als je wilt weten wat de band met Moore presteert, dan kun je met dit album best aardig uit de voeten. Voor de echte fan zie ik de meerwaarde niet, want die heeft alle albums toch al in huis.

UFO - The Best Of A Decade

1. The Wild One
  2. Hard Being Me