Lingua – All My Rivals Are Imaginairy Ghosts

Aural Music, 2010

Kleine details kunnen een album maken of breken. Ik neem aan dat de gemiddelde bezoeker van onze website wordt overladen met een gigantische hoeveelheid aanbevelingen, informatie over nieuwe platen en adviezen over wat de moeite waard is en wat niet. Veel muziek is oprecht de moeite waard maar een groter deel steekt zijn kop gewoon niet boven de middenmoot uit. Zo kan Lingua bijvoorbeeld best een aardig liedje schrijven en spelen maar of u nu meteen moet gaan bestellen is iets wat ik betwijfel.

Wat betreft stijl is Lingua te omschrijven als een vrij stevig alternatief rockbandje wat sterk zijn best doet om flink wat emotie in hun composities te verwerken. Hier en daar zijn wat invloeden te bespeuren van Klimt 1918 en in mindere mate landgenoten Katatonia. De zang is echter wat krachtiger aangezet en niet ingetogen zoals bij deze collega’s. Er zullen zeker mensen zijn die worden aangesproken door deze manier van zingen maar op mij komt het vooral zeikerig over. Daarnaast is ook de productie en het geluid een wat heikel punt. De slaggitaar klinkt niet helemaal lekker duidelijk gedefinieerd en met koptelefoon hoor ik wat vreemde bijgeluiden in de drums. Daarnaast lijkt de bas bespeeld met een plectrum want de aanslagen klinken veel te scherp en prikken op irritante manier door de rest heen. Dit is heel duidelijk aanwezig in het nummer It’s A Massacre maar ook in Who’s Doing That To You?. Best jammer aangezien de band hier en daar wel degelijk een pakkende melodie heeft gecomponeerd.

Ookal zijn deze foutjes slechts detailwerk, dit is voor mij al reden genoeg om deze plaat van Lingua niet meer te draaien omdat er zoveel andere bands zijn die dezelfde kwaliteiten hebben en deze kleine dingetjes wél op orde hebben. Ik zou je willen aanraden om alleen tot aanschaf over te gaan als je de band zelf beluisterd hebt en een verstokte liefhebber van het genre bent.

Lingua - All My Rivals

1. Leave Us Yours
  2. It’s A Massacre