David Minasian – Random Acts Of Beauty

David Minasian – Random Acts Of Beauty
Progrock Records, 2010

David Minasian heeft niet veel mensen nodig om zijn ding te kunnen doen. De man is naast multi-instrumentalist ook nog schrijver van filmmuziek én regisseur. Samen met zijn broer vond hij het nu echter tijd om eens te kijken of de opgebouwde ervaring in de filmwereld zich ook weet te vertalen naar cd, en met Random Acts Of Beauty hebben de heren dan ook een uur lang progrock op stapel staan met een enorm grote rol voor het keyboardwerk van David. Met zeven prima songs lijkt het de Minasians in eerste instantie ook nog te lukken, en op bepaalde momenten hebben we hier ook echt te maken met een progrock-kunststukje van de bovenste plank, waarbij liefhebbers van Steve Hackett of het wat meer etherische werk van David Gilmour prima aan hun trekken komen.

Helaas laten David en zijn broer op Random Acts Of Beauty ook regelmatig horen dat ze nog zoekende zijn. Men neme wat Genesis, wat latere Pink Floyd en wat Moody Blues en dan redden we het wel, dat lijkt een beetje de gedachten achter de plaat geweest te zijn. Ook is Minasian geen heel sterke vocalist die tijdens sommige songs behoorlijk door de muzikale mand valt. De momenten waar de plaat echter echt schittert is in een song als Masquerade, waar zangtechnisch niet teveel gevraagd wordt en de muziek (en dan vooral keyboard en gitaar) het werk mag doen. Het zijn ook dat soort momenten waar Minasian duidelijk laat horen waartoe hij in staat is.

Een wat wisselvallige plaat die niettemin goed genietbaar is en bij vlagen aan het geniale grenst. Meer van dat laatste en minder van het eerste graag, bij een eventuele volgende keer. Op zijn minst een luisterbeurt waard.

David Minasian - Random Acts Of Beauty

1. Masquerade
  2. Chambermaid