Sodom – In War And Pieces

Sodom – In War And Pieces
SPV Music, 2010

De re-release van de klassieker Agent Orange die deze zomer het levenslicht zag, was klaarblijkelijk een warmhoudertje voor wat komen moest. Sodom, het trio onder leiding van Tom Angelripper is toe aan een splinternieuwe plaat… nummer dertien alweer! Thrashend metalland kan de oren spitsen voor In War And Pieces.

Als een ratelende tank vangt het titelnummer aan om vervolgens onverstoord en ongenadig het stokje door te geven aan de elf tracks die volgen. De moddervette productie geeft de daverende thrash van de heren een krachtig impuls; een heel belangrijke factor op deze plaat. Angelripper gaat vocaal weer los zoals we van hem gewend zijn op de laatste albums, en voornamelijk op volle snelheid wordt het veelzijdige gitaarwerk van Bernemann ritmisch ingeblikt door het gebeuk van drummer Bobby. Echt bijzonder is dat aan de andere kant niet. Death Angel deed het nog niet zo lang geleden ook… evenals Exodus en (wellicht in mindere mate) zelfs Slayer.

Wat In War And Pieces mijns inziens zo goed maakt, is de overduidelijke speelvreugde die van de plaat afspat. Je hoort aan alles dat de heren van Sodom deze plaat vol motivatie tot stand hebben laten komen. Na enkele luisterbeurten ontketent in ieder nummer een duidelijk herkenningspunt en dat in combinatie met de frisse productie, maakt dit schijfje gewoonweg heerlijk voor het gehoor, eigentijds en toch op en top authentiek.

Lekker zijn de melodieuze middenstukken in bijvoorbeeld Through Toxic Veins, Storm Raging Up en The Art of Killing Poetry… passages die laten horen dat Sodom geen tweederangs amateurbandje is, maar een rollende Duitse stoomwals met bestaansrecht. De oude thrasher met roest tussen zijn ballen komt ook prima aan zijn trekken met deze plaat. Al is het alleen maar met het thrash-geschut in de vorm van (jawel) Knarrenheinz. Moet ik nog meer zeggen? Liefhebbers van de band en zuivere thrash in het algemeen schaffen dit per direct aan.

Sodom - In War And Pieces

1. In War and Pieces
  2. Hellfire