Monster Magnet en Seventh Void in Gent

Monster Magnet en Seventh Void in Gent
17 november 2010, Handelsbeurs

Napalm Records haalde zwaar uit in Gent. Monster Magnet, voor velen een brok nostalgie, bracht net zijn nieuwe album Mastermind uit op het label. Reden genoeg voor een tournee met een blijkbaar herboren Dave Wyndorf. In hun kielzog volgde Seventh Void, de hardrockband rond ex-Type O Negative-leden Kenny Hickey en Johnny Kelly. Ook deze mannen hebben een album uit op Napalm Records, nu ook in Europa. Monster Magnet-fans waren echter totaal onvertrouwd met Seventh Void.

sv

Beginnen deden we met
Seventh Void
dat nummers speelt van het album Heaven is Gone. Kilo’s testosteron en een show die bol staat van ervaring krijgen we te zien. De grote zaal is goed volgelopen en hoewel niemand (buiten enkele uitzonderingen) ook maar één noot kent van de band, is het aangenaam kijken en luisteren. Seventh Void sluit muzikaal aardig aan bij Monster Magnet met een niet al te harde mix van Amerikaanse hardrock, Sabbath-achtige doom en wat stoner-elementen. Het iets ouder dan normaal zijnde publiek laat het graag over zich komen met een aantal pintjes in de hand. Enkel bij de Type O Negative-cover World Coming Down was de sympathieke bende (zie interview) bij machte om enkele kelen te openen bij de toeschouwers.

MM

Vervolgens kregen de mensen waar ze echt voor gekomen waren:
Monster Magnet. De ontvangst was zeer warm en vanaf de eerste noten van Nod Scene stond iedereen met opengesperde ogen richting podium. Zanger Dave Wyndorf liet zich behoorlijk gaan, al is dat relatief tegenwoordig. Hij is niet meer dezelfde spierbundel van weleer, de afkick van weet ik veel welke drugs heeft het suikerverbruik in explosieve mate verhoogd lijkt het wel. Behoorlijk papperig zag het eruit, gelukkig is hij nog steeds bij stem en zijn ook de mensen in het publiek over de jaren wat aangekomen. Tijdens Dopes To Infinity word ik even onzachtaardig uit de perszone gehaald omdat men van de organisatie de verkeerde conclusies trekt en niet weet dat digitale camera’s niet alleen filmen (verboden door de band) maar ook foto’s nemen (dat was de bedoeling, dacht ik toch).

Daarna was het moeilijk om nog iets op te vangen van de band, die onder luide aanmoedigingen van het publiek na het laatste nummer Space Lords een uitgebreide toegift speelde met onder andere Gods and Punks en als afsluiter Powertrip (natuurlijk). Om jullie een mooi beeld te bezorgen van de show krijgen jullie hier een film te zien van het optreden in Gent, zoals er op Youtube nog een groot aantal te vinden zijn (niet van de hand van ondergetekende welteverstaan).

(met erg veel dank aan Daisy George voor de foto)