Todtgelichter – Angst

Todtgelichter – Angst
Code 666, 2010

Black metal dat de black metal-grenzen ontstijgt. Tegenwoordig zijn bands die dit soort geluiden voortbrengen haast meer regel dan uitzondering. Zowel vernieuwingsdrang als het teruggrijpen op de begindagen lijken in de mode. Todtgelichter is het type band dat weinig banden meer heeft met de black metal van oude tijden.

De biografie van dit Duitse Todtgelichter geeft aan dat de band opgericht is met de bedoeling om emotionele, intense en innovatieve black metal te spelen. Ondanks dat men ten opzichte van eerder werk een andere richting is ingeslagen met Angst, gaan deze termen nog volledig op. Waar vorige platen dichter bij de black metal-basis lagen is Angst een werkje geworden waar moeilijk een label op te plakken is. Voor het gemak noem ik het maar black metal met post rock-invloeden.

Café of Lost Dreams zet de luisteraar op het verkeerde been door een intro die klinkt alsof de nieuwste pop/rocksensatie zijn ronde doet in de cd-speler. Al snel wordt dit beeld ontkracht en vliegen de wanhopige vocalen je om de oren. De combinatie van prachtige melancholische melodielijnen en de hierboven genoemde wanhopige screams blijven het hele album van kracht. De screams worden afgewisseld met stemmige mannelijke vocalen en in de eerste instantie ietwat misplaatst klinkende, vrouwelijke vocalen.

Termen die ik gelukkig vaak mag noemen in mijn recensies zijn kwaliteit en afwisseling. Deze twee eigenschappen gaan ook op voor Angst. Nergens verveelt de muziek. Melancholie gaat naadloos over in euforie, rustige post rock-achtige stukken veranderen van karakter en ontpoppen zich tot melodieuze black metal. De zwevende baslijnen vormen de kers op de taart en maken alles af.

Ondanks de nieuwe wending is Todtgelichter nog altijd Todtgelichter, hoewel het me niet zou verbazen als sommige fans van het eerste uur hun twijfels hebben of afhaken. Ik kan niet anders dan concluderen dat kwaliteit overheerst. Angst zal nog wel eens opgezet worden in huize van Tuijl.

Tracklisting: Todtgelichter 200

1. Café of Lost Dreams
  2. Bestie