Colonel Blast – For The Greater Good

Colonel Blast – For The Greater Good
Condate Records, 2010

Veelzijdigheid kan positief of negatief voor een band uitpakken. Aan de ene kant kan een band volledig het zicht verliezen in het combineren van vele verschillende muziekstijlen, maar aan de andere kant kunnen die verschillende muziekstijlen, wanneer zij goed gecombineerd worden, juist voor een versterking van de muziek zorgen. Bij Colonel Blast is dit laatste het geval en de luisteraar moet zich dus absoluut niet laten afschrikken door de rare bandnaam.

For The Greater Good is het debuutalbum van deze Engelse band en vanaf de eerste minuut is het duidelijk dat we hier te maken hebben met een veelbelovende band. De aan post-rock doen denkende intro van Ethical Betrayal wordt na een minuut ingewisseld voor meedogenloze grindcore met een death metal-randje. Binnen de ingewikkelde songstructuren zijn verschillende stijlen hoorbaar. Death metal wordt voornamelijk afgewisseld door flinke grind en emotionele screamo met een tintje post-rock. Ook black metal is hoorbaar zoals op het laatste nummer Blofeld Never Died. Bands die in het hoofd springen bij het beluisteren van dit album zijn Envy, Immolation en Carcass met de chaotische songstructuren van Converge of The Dillinger Escape Plan.

Het duurt even om de kracht van For The Greater Good in te zien, aangezien de screamo op het eerste gehoor niet helemaal past bij de brute death metal. Maar wanneer de luisteraar doorzet, zal de inspanning zeker beloond worden. Vooral de vocalen worden perfect uitgevoerd door Matt Bolton, die zonder pardon gevoelige krijsen combineert met diepe grunts.

De sterke kant van dit album is tegelijkertijd ook de zwakste kant. Het geheel kan voor het kritische oor ongefocust overkomen. De screamo wordt namelijk niet echt compleet gemixed met de death metal. Het ene nummer, zoals For The Greater Good (Pt. II: In The Cold Light Of Day), is geheel screamo gecentreerd terwijl het daaropvolgende nummer The Beacon grotendeels een op deathgrind gefixeerd geluid bevat. Het album fluctueert dus van harde naar zachte nummers en het is jammer dat de band de muziekstijlen niet binnen de nummers heeft kunnen combineren. Desondanks levert Colonel Blast een indrukwekkend album dat de fans van death metal én screamo zeer blij zal maken. Een interessant debuut.

Colonel Blast For The Greater Good

1. Ethical Betrayal
  2. Management Coat Competition