Igorrr – Nostril

Igorrr – Nostril
Ad Noiseam, 2010

Gautier Serre. Zo heet de schepper van deze band. De man is eveneens werkzaam bij het massief sterke en ongeleide breakcore-metal projectiel Whourkr. En geloof me, ook dit is een werk van ongekende aard.

Want wat hier gebeurt is evolutionair verontrustend. Ik was vroeger helemaal over de top wanneer ik een remix vond van een metalnummer. Zelfs van een Misery Loves Co. of (godbetert) Waltari. Na Remanufacture van Fear Factory en kort daarna duizenden industrial metal-bands dacht ik dat ik alles al gehoord had. Tot daar zaken als Bong-Ra en Venetian Snares de revue passeerden. Geen limieten meer, dacht ik. Maar toen… Whourkr, Mulk en nu dit… Werkelijk waar, dit is geschift. Samples van barokke klassieke muziek, cyberblastbeats, zigeunerstraatmuziek, illbeat, staccato gitaren, hysterische screams… en alles extreem en ongekunsteld. Nee, dit heeft absoluut niks te maken met een Diablo Swing Orchestra of zo. Dit is waanzinnig lekkere mash-up met genoeg metal om een review hier te kunnen verantwoorden.

Klavecimbel en gitaren vol overmatige distortion in dezelfde mix, het is niet alledaags. Het feit dat het allemaal ook een bepaalde cohesie bevat is eigenlijk schitterend en misschien ook niets meer dan toeval. Alhoewel, wie het bovenstaande stukje metalgestuurde muziek van dit Nostril bekijkt, heeft ook wel door dat er heel veel techniek (of het nu computergestuurd is of niet) bij komt kijken. Voor mij is dit een logische (ja lach maar) exponent van Whourkr of Mulk, en hopelijk het begin van een breakmetal-genre. Extreem.

Nostril

1. Double Monk
  2. Tendon