Ulcerate – The Destroyers of All

Ulcerate – The Destroyers of All
Willowtip Records – 2011

Er zijn bands die zich keurig aan stijlhokjes houden. Slayer speelt thrash metal, punt. Cannibal Corpse speelt death metal, punt. Andere bands doen niets liever dan de boel lekker door elkaar te gooien. Vorig jaar alleen al hadden we mooie voorbeelden in bijvoorbeeld Solefald en het Noorse Shining. Ulcerate doet echter iets anders.

De band heeft effectief death metal verwrongen en gekneed tot het absolute snijvlak tussen black en death metal gevonden is. Van een afstand gezien is het alsof je de twee stijlen ziet evolueren door creatieve, grensverleggende bands zoals Immolation aan de ene kant, en Deathspell Omega en Ved Buens Ende aan de andere kant totdat ze elkaar raken, het universum in elkaar klapt en uit de nieuwe dimensie Ulcerate zich naar buiten wringt.

Everything is Fire bracht ons al duisternis, bruutheid, sfeer, een enorme dosis techniek (check die drums!) en dissonantie. The Destroyers of All gaat hiermee verder en tilt alles nog een niveautje hoger. De grunts zijn meer aanwezig, de sfeer is nog zwaarder en verstikkender, de nummers zijn afwisselender door meer en extremere tempoverschillen en je komt regelmatig momenten tegen van echte genialiteit. Wat te denken van het magistrale einde van Cold Becoming met de voortrazende drums en de melancholische leadriff erover? Of het titelnummer waarin de slepende atmosferische tussenstukken voelen alsof het nummer zelf op adem moet komen en energie verzamelt voor een nieuwe uitbarsting?

De klasse van dit album is dat het ondanks alle extremiteit en complexiteit gewoon verslavend is. Geen verdere bandnamen nodig ter verduidelijking: dit is voor liefhebbers van duisternis, bruutheid en genialiteit.

Ulcerate - The Detroyers of All

1. Burning Skies
  2. Dead Oceans