Anniversary Circle – Saturated Feathers

Anniversary Circle – Saturated Feathers
Sun & Moon Records, 2010

Anniversary Circle is een Engelse band die een mengsel speelt van 80’s new wave,
postpunk, gothic rock en industrial en ethereal music. Het is een hele mond vol, die ik uit de publicaties van de band haal, maar het is toch echt de beste beschrijving van het geheel. Met rock of metal heeft het weinig van doen, dus laten we het maar onder de aanverwante artikelen scharen.

Deze band is al in diverse vormen en verschijningen actief sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw (…). Dat de muziek van de band niet echt lekker in de markt ligt, blijkt wel uit het feit dat ze nu pas met Saturated Feathers, het debuut op cd, komen. Zelf vinden ze dat het klinkt als Killing Joke jammend met Lycia in de vroege negentiger jaren in een plaatsje genaamd Twin Peaks. Ik geloof het direct, want ik heb voor mezelf weinig vergelijkingsmateriaal. De liefhebber voor wie dit bedoeld is, zal dat zeker wel hebben.

Na de heftige weerstand die de eerste luisterbeurt opleverde, begon ik een deel van het gebodene na een aantal luisterbeurten toch wel te waarderen. Als ik het in eigen woorden mag omschrijven is het een grote mistbank van elektronisch geluid, vervormd geluid en geluidseffecten. Vanuit de diepte duikt vanalles op. Soms zijn het instrumenten die zorgen voor pittige intermezzo’s, dan is het een breekbare, wat iele vrouwenstem die zingend of voordragend tevoorschijn komt. Soms is het een mannenstem die wat brommerig en vervormd opduikt. Mede door echo en vervorming ontstaat een fraai sfeerbeeld.

Daar waar de stemmen opduiken ben ik vooral onder de indruk van de dame in kwestie. Dromerig, breekbaar en fraai klinkt ze en daar waar de instrumenten ook wat ruimte krijgen klinkt het ook allemaal heel lekker. De hele elektronische mist, daar ben ik nog steeds geen liefhebber van. Toch denk ik dat dit voor kenners en liefhebbers een belangwekkende release kan zijn. Voor mij was het een reis door een voor mij onbekende muzikale wereld, die niet eens zo slecht beviel.

anniversary circle

1. Anniversary Circle
  2. Saturated Feathers