Celtachor – In The Halls Of Our Ancient Fathers

Eigen Beheer, 2010

Ierse blackened Keltische folk metal helemaal uit Dublin, waar rosse kabouters nog gerust hun pijp kunnen stoppen en er nog goud aan het eind van de regenboog ligt. Heerlijk toch zo’n geweldige combinatie?

Wel, de combinatie alleen doet het ‘m niet. De muziek moet ook nog kloppen. De intro, Nemed’s Wake, klinkt geweldig, je ruikt als het ware de groene Ierse vlakten en voelt het gras tussen je tenen kietelen. Toch blijft de magie niet al te lang rond deze plaat hangen. Hier en daar persen de Ieren er een Keltisch fluitje door maar de rest is pure blackened folk. Deze plaat is van middelmatige productie en alles is nogal rauw en basic wat de muziek soms naar beneden haalt. Toch schemert door dat deze jongens heel wat in petto hebben. Wie de moeite doet het boekje te lezen merkt al snel dat ze moeite deden om een verhaallijn in hun teksten te brengen met mythologie als rode draad erdoorheen gesponnen. Het hele verhaal draait om Balor, koning van de Formonians, een reuzenras dat op Tory Island gevestigd was. Hij had een oog in het midden van zijn voorhoofd en eentje in zijn achterhoofd. Volgens de legende zou Balor vermoord worden door zijn kleinzoon dus besloot hij zijn enige dochter in een hoge kristallen toren op te sluiten. Het verbaast me dat dit een demo is. Het gehele concept klopt en zit goed in elkaar, eerder dan het enkele ‘proevertjes’ zijn die een waaier aan verschillende facetten van de band ten toon stellen. Respect!

Deze jongens moeten nog bergen werk verzetten, maar de goede wil en vooral het talent zijn er al. Dit is een leuk concept en wees er maar zeker van dat we meer over hen gaan horen. Een ruwe diamant die wacht om geslepen te worden.

Celtachor

1. Nemed’s Wake
  2. Rise of Lugh