Gazpacho – Missa Antropos

Gazpacho – Missa Antropos
K Scope, 2011

Progrock, daar mag ik over het algemeen graag naar luisteren. Vooral daar waar het gaat om bands die graag zo af en toe een flinke lading peper en zout over de muzikale gerechten strooien. Laat Gazpacho nou typisch zo’n band zijn die dat niet doet. Het zesde album van deze Noorse subtopper in het genre is even fraai als slaapverwekkend. Shit zeg, het is zo sloom dat een sirene op het eind om je wakker te maken geen overbodige luxe zou zijn.

Gazpacho is dus een Noorse band die groter gegroeid is onder de hoede van Marillon en de platen ook op het label mocht uitbrengen dat verantwoordelijk was voor het uitbrengen van de platen van die band. Het kan dan ook geen toeval zijn dat ze bij de overstap naar het label dat ook Porcupine Tree uitbrengt op het nieuwste album Missa Antropos meer dan ooit lijken op die band. Zelfs op dit zesde album slaagt men er dus niet in om echt een eigen sound te ontwikkelen. Dat betekent wat mij betreft dan dat Gazpacho wel altijd een subtopper zal blijven.

De zang is prima uitgevoerd, al moet ik zeggen dat ik niet echt weg ben van de stem van de zanger. Instrumentaal worden er prima prestaties geleverd, qua productie zit het goed in elkaar en de composities zijn fraai, lang uitgesponnen en divers. Maar het tempo blijft bij voortduring onwijs laag. Het is allemaal zo sloom en kabbelend en er is geen enkele spanning te ontdekken.

Het ontbreken van tempo, spanning en een eigen gezicht maakt voor mij dat ik Miss Antropos een beslist ondermaats en volkomen overbodig schijfje vind, ondanks de muzikale kwaliteit. Er zullen echt wel liefhebbers te vinden zijn die dit wel goed vinden en die moeten dan ook beslist gaan luisteren. Ik heb mijn middagdutje met muziek nu wel achter de rug en ga over tot de orde van de dag.

gazpacho

1. Mass For Atropos I
  2. Defense Mechanism