Vitamin14 – Homegrown Minerals

Vitamin14 – Homegrown Minerals
Eigen Beheer, 2010

“Funk-rock-crossover”, niet moeilijk dat ik per ongeluk in plaats van Vitamin14 Faith No More intypte in ons registratieprogramma. Deze Nederlandse band uit de streek van Deventer/Arnhem brengt een vijfdelig schijfje uit dat voor de nodige optredens moet gaan zorgen. En dat zou wel eens het geval kunnen zijn.

Deze band heeft namelijk een attractieve sound. Al vanaf het openingsnummer is de groove en mood van Faith No More waarneembaar in het viriele basspel dat vooraan in de mix staat, de Patton-achtige zanglijnen en de mooie overhangen tussen funky ritmes en zwoele rock met een metalrandje. Zelfs het “neuterige”, klagende, nasale stemgebruik van Patton wordt aangewend voor de emotionele lading van het nummer. In My Skeleton krijgen we een luchtiger geluid te horen met erg funky Red Hot Chilli Peppers-gitaarriedels, funky all around. Conclusion geeft dan weer een bijna hyperkinetische swing aan het album omdat het een System of a Down-achtige prikkel in zich heeft. Dit zal de metalminnende mensen nog het meest bevallen. Het meest radiovriendelijke nummer volgt in de vorm van Back To Zero, een jazzy rocknummer met een leuke feel. Afsluiter Out Of Place is dan weer danig basaangedreven met funky pulserend spul en een vleug jengelende gitaren, ideaal om je body sexy bewegingen te laten maken (Zware Metalen is niet verantwoordelijk voor eventuele blessures).

Prima bandje om het volk op te warmen op een zomerfestival, vooral op de afsluitende dag wanneer menig bezoeker rek- en strekoefeningen behoeft op een aanstekelijk ritme. Ook voor metalheads wiens lichaam meer spieren kent dan die in de nek.

Vitamin14

1. Pedestal
  2. My Skeleton