Ageless Oblivion – Temples Of Transcendent Evolution

Siege Of Amida Records, 2011

Al een maandje of twee via iTunes verkrijgbaar, nu ook op cd in de winkel: het debuut van het Engelse Ageless Oblivion. Een afschuwelijke Photoshop-hoes, net wat te hippe looks en eerdere Siege Of Amida-ervaringen leiden ertoe dat ik gewapend met een flinke dosis scepsis het album opzet, gedurende de hele openingstrack wantrouwig het moment afwachtend waarop de brute metal overgaat in een matige deathcore breakdown. Nadat deze tot mijn blijde verrassing achterwege blijft begin ik nog altijd ietwat achterdochtig aan de rest van de plaat, maar wat blijkt: geen breakdown te bekennen. Progressieve technische death metal is het, en blijft het gedurende de gehele speelduur.

Veelbelovend, dat is Ageless Oblivion. De instrumentenbeheersing en uitvoering is perfect, terwijl de songs voor een groot deel uit technische hoogstandjes bestaan. De sound is een moderne vorm van death metal (die me wel wat aan Aborted doet denken) waarin zowel ruimte is voor riffs die niet hadden misstaan op een plaat van Dying Fetus of Cryptopsy, als voor meer proggy, sfeervolle stukken. Het klinkt origineel en fris en dat valt te prijzen.

ageless oblivion promopic

Wat Ageless Oblivion nog ontbeert is de broodnodige aggressie. De productie is loepzuiver, maar mist ballen. Alle ruwe randjes zijn weggeschaafd en dat is jammer. Daarnaast ligt in sommige nummers de nadruk zo op techniek dat het haast soft wordt, en dat kan toch niet de bedoeling zijn bij een death metal-plaat. Prima om progressieve invloeden in je muziek te verwerken, maar de momenten die hard bedoeld zijn dienen ook zo aan te komen. Daarnaast is niet iedere song even boeiend: soms dreigen de nummers te verzuipen in hun eigen complexiteit en wil je gewoon wel eens een catchy riff horen.

Veelbelovend, maar er kan dus nog het nodige bijgeschaafd worden. Hopelijk ontstaan er dan meer songs als afsluiters Mycora en Temples, de absolute hoogtepunten van de plaat. De eerste, een mid-tempo semi-instrumentaal intermezzo gaat over in een tour de force waar de verschillende elementen van de Ageless Oblivion-sound perfect tot hun recht komen: harde en snelle stukken, een met progressieve invloeden doorspekt refrein, een catchy groovend middenstuk gevolgd door een lang slepend stuk, nog een hard deel en een outro wat niet zou misstaan op een post-rockplaat. Meer van dit, en de band gaat in de toekomst meesterwerken afleveren.

1. Monument
  2. Reclamation
  3. Time Of The Empty Throne