Long Distance Calling – Long Distance Calling

Superball Music, 2011

Ongeveer een jaar geleden heb ik Long Distance Calling ontdekt. Deze Duitse heren speelden in het voorprogramma van Katatonia en Swallow the Sun. Hoewel de muziek van dit Long Distance Calling totaal anders was dan van de hoofdacts ging iedereen meteen helemaal los. Het is zeer zeldzaam dat ik zo van mijn sokken geblazen werd door niet alleen de muziek maar vooral het enthousiasme van een openende band. Spelvreugde straalde van het podium af en besmette het publiek met de energie om als een geheel op de muziek te deinen. Destijds vroeg ik mij af of de muziek ook op plaat de nodige energie bevatte. Het antwoord is volmondig ja!

De min of meer instrumentale post-rock gemengd met progressieve metal leent zich perfect voor zowel optredens als studio-opnames. Melodieus knalt het stuwende werk de kamer in. Ritmes die ervoor zorgen dat mijn hoofd automatisch gaat knikken (en niet van slaperigheid), baslijnen die alles prachtig accentueren en gitaarlijnen die een jamgevoel hebben, geven hetzelfde triomfantelijke gevoel als tijdens het optreden. Alle instrumenten staan perfect in de mix, er is een prachtige balans tussen de de gitaren en de soms heerlijk hoge baslijnen.

Het eerdergenoemde jamgevoel komt voort uit de schrijfmethode van de band. Nummers komen tot stand door het samen neerzetten van een basis, waarna er melodie en sfeer toegevoegd worden. Long Distance Calling is bijna net zo divers als de inspiratie van de individuele bandleden. Bands als Pink Floyd, Led Zeppelin, Tool en Alice in Chains geven ondanks de compleet andere genres een goed beeld.

Deze naar de band vernoemde plaat is instrumentaal op één nummer na. John Bush (van Armored Saint en ex-Anthrax) zingt als gast op het nummer Middleville. Vreemd genoeg veranderen de vocalen de feeling van de muziek radicaal. Middleville is meteen stukken toegankelijker voor het grote publiek. Als je niet oplettend luistert lijkt het net een commercieel rocknummertje dat zo op de radio kan. Als je echter goed luistert hoor je toch echt gewoon Long Distance Calling die met dit nummer een iets ander gezicht toont. Verwacht eerder stuwend dan slepend, verwacht eerder triomfantelijk dan melancholisch. Verwacht vooral een sterke plaat!

Tracklisting: LDC 200

1. Into the Black Wide Open
  2. The Figrin D’an Boogie