Dyscordia – Reveries

Dyscordia – Reveries
Eigen beheer, 2010

Wat zeldzamer om te spruiten uit Vlaamse bodem, maar Dyscordia is alvast een nieuwe noemer op de progressieve/power metal-markt. De heren op zich zijn binnen de metalwereld niet nieuw: met leden uit diverse heavy en power metal-bands en zelfs een death metal-band uit het verleden, kan de debuut-EP Reveries haast niet anders dan verfrissend en afwisselend zijn.

Wetende dat dit schijfje werd uitgebracht in eigen beheer en twee van de heren verantwoordelijk zijn voor de mix en uiteindelijke mastering, kan hier toch wel van een sterk staaltje gesproken worden (al hadden de laatste 20 seconden wel geknipt mogen worden). De band brengt een geheel dat aan heel wat invloeden doet denken maar in een uniek jasje werd gestoken. Diepgaande vocalen in de lijn van Sonata Arctica/Stratovarius/Blind Guardian worden in dialoog geplaatst met de grunts van Stefan waardoor het zangduet soms wat doet denken aan het Vlaamse Thurisaz, maar dan met clean vocals in plaats van screams. Op sommige momenten neigt de stem wat meer richting Hammerfall/Manowar, wat over het algemeen de grootste afknapper is op deze EP. De muziek op zich ligt ook wat in de lijn van Sonata Arctica/Stratovarius maar brengt toch wat melodieuze variaties, The Empty Room brengt op die manier wat meer Iron Maiden/Children of Bodom-gitaarlijnen. Hoogtepunt van dit werkje is zondermeer Ache of Hearts: Prachtige solo’s, een gecontroleerd en diepgaand gebruik van de stem met een knappe samenzang en een knappe muzikale atmosfeer.

Een leuk allegaartje dat voor de progressieve power metal-fan toch wel leuk is om mee te nemen. Uit de touragenda blijkt ook dat de heren meteen stevig zijn overgegaan tot het houden van optredens, misschien een band om dit jaar toch eens te bezichtigen.

Dyscordia - Reveries

1. Reveries
  2. Locked Within