Hord – The Waste Land

Hord – The Waste Land
Eigen beheer, 2010

Een man starend doorheen het gebroken glas naar het puin van een vergane wereld. Meteen een Day After Tomorrow-gevoel dat opkomt en het spreekt dan ook voor zich dat het Franse Hord een post-apocalyptische thematiek brengt met hun nieuwe album The Waste Land. Altijd leuk om een thematiek doorheen een album te vinden waar elk zijn eigen gevoel en verhaal aan kan geven. Het artwork geeft het geheel alvast een koud en mysterieus uitzicht, maar wat valt er nu net te verwachten bij deze industrial death/groove metal?

Moeilijk om deze muziek ergens te plaatsen, maar bepaalde bands komen hier en daar wel wat in de buurt. De groovy death metal-stukken zijn op dit werk aanvankelijk best leuk om naar te luisteren, het geheel is enorm technisch en op een schitterende manier afgemixt. Industriële metal in de stijl van het Vlaamse In-Quest komt op bepaalde momenten naar voren en maakt dat het geheel tot op zekere hoogte ook in de smaak valt. Als afwisseling gebeurt echter iets te frequent een overschakeling op clean vocals die wat doen denken aan de laatste twee albums van Nachtmystium. Dit alles was in orde geweest, moest het binnen de mate gebleven hebben. De Fransmannen gaan echter enorm ver in hun afwisseling tussen groovy death metal en flauwe intervallen en wisselen daarbij ook nog eens af met teveel vocalen zodat bepaalde stukken je echt hoofdpijn bezorgen. Het ergste van al is de plotse en éénmalige overgang naar de song The Burial of the Dead, een volledig akoestisch lied ten midden van al het gegrunt en vals gekeel. Laat het dan ook nog eens de meest ongepaste titel dragen.

Jammer van de manier waarop Hord invulling gegeven heeft aan het concept van het post-apocalyptische Waste Land. Het valt niet te ontkennen dat deze jongens de capaciteiten wel degelijk bezitten, maar het geheel frustreert mijzelf als luisteraar al vlug na enkele nummers, ook omdat alles zo enorm op elkaar lijkt en telkens quasi dezelfde intervallen worden gemaakt. Geen spek naar mijn bek.

Hord - Wasteland

1. The Waste Land (part 1)
  2. Unreal City