Jolly – The Audio Guide To Happiness (part 1)

Inside Out Music , 2011

Is het een poging om wetenschap en muziek nader tot elkaar te brengen of een goedkope marketingstunt? De Amerikaanse band Jolly bewijst in ieder geval met de tweede cd The Audio Guide To Happiness part 1 een heel aardig muziekje te kunnen produceren. De claim dat men een wetenschappelijk ontworpen therapeutische luisterervaring in de aanbieding heeft met ambient structuren, agressieve dynamiek, aanstekelijke melodieën en binaural wave technology daarin. Die technologie zou inhouden dat bepaalde tonen en frequenties, gelijktijdig gebruikt de hersenen op een bepaalde manier kunnen stimuleren waardoor je meer relaxed bent en een gevoel van creativiteit en geluk wordt opgewekt. Ik kom er niet helemaal uit of je dit serieus moet nemen, ik voel me na een keer of vier luisteren nog niet echt veel meer ontspannen en gelukkig in ieder geval.

Eigenlijk wel een eng idee dat je een bepaald gevoel van geluk, wetenschappelijk bewezen, zou kunnen oproepen door het simpel combineren van ritmes, frequenties en tonen. Muziek draait wat mij betreft om het juiste gevoel op het juiste moment bij een bepaald persoon. Daarom heeft ook iedereen een bepaalde muzikale voorkeur. Valt wetenschappelijk te bewijzen waarom nu juist bij mij glamrock en hardrock een ontzettend blij gevoel kan oproepen, daar ik bij prog emotioneel geraakt kan worden, bij op folk gebaseerde metal volledig uit mijn dak kan gaan en bij Alice Cooper dat allemaal tegelijk gebeurt? Ik hoop van niet, want dat zou het ook mogelijk moeten maken om muziek te produceren die heel bewust een zo groot mogelijk publiek gaat beïnvloeden en daar krijg ik toch echt wel een hevig Onwell gevoel bij.

Laten we alle theorie even los laten, dan blijft over dat Jolly best wel boeiende muziek maakt en veel aandacht heeft besteed aan het muzikale geheel. Men maakt een vorm van progrock die lekker in het gehoor ligt. Alles fraai uitgewerkt en geproduceerd. Een heldere sound met goede vocalen die niet op de voorgrond staan, maar in de muziek zijn opgenomen. Dat geldt overigens ook voor alle instrumenten die vooral in dienst van het geheel lijken te staan en bij elkaar gehouden worden door ambient aandoende arrangementen.

Zoals gezegd, heel aardige muziek van Jolly. Maar dat geluksgevoel, dat komt er bij mij niet. Sterker nog, hoe meer ik Audio Guide To Happiness part 1 draai, hoe meer ik het allemaal op elkaar vind gaan lijken en vraag ik me toch af of men niet ook een wetenschappelijk bewezen stukje variatie in had kunnen brengen. Ik was ooit bij een vriendin op visite die een cd met muziek en geluiden had gekocht die mensen rust en de mogelijkheid tot mediteren zou moeten geven. Van al die vogeltjes, ruisende wind en hammondorgeltjes werd ik eigenlijk alleen maar heel erg nerveus. Dat had ik dus bij het herhaald draaien van deze cd ook wel een beetje. Neemt niet weg dat het goede muziek is, die goed is uitgevoerd en geproduceerd. Een aanrader voor liefhebbers van het genre, ik had alleen gehoopt op net iets meer in dit geval.

jolly

1. Guidance One
  2. Ends Where it Starts