D.R.I. en support acts in Rotterdam

D.R.I., Raw Power en Milkman in Rotterdam
Baroeg, 4 maart 2011

Who am I? D.R.I.! Op vrijdag 4 maart was er in Rotterdam een hoop nostalgie te beleven onder vele thrash/crossover metal-fans. Het Amerikaanse Dirty Rotten Imbeciles (D.R.I) trapte in de Baroeg hun eerste Europa headliner tour sinds lange tijd af. Eenmaal de zaal binnengestapt was de nostalgie voelbaar die het beste te bemerken was aan de vele D.R.I.-shirts en de relatief oude leeftijd van de bezoekers (het eerste album van de band kwam namelijk uit in 1983). Kon de band hun reputatie waarmaken? Redacteuren Pim en Martijn begaven zich naar het Rotterdamse om daar achter te komen.

DRI in Baroeg

De Tilburgse formatie MilkMan (dat zelfs een nummer gespeeld heeft op de officiële D.R.I. tribute-cd) mocht deze speciale avond aftrappen met haar retesnelle hardcore punk. De band, die overigens al meer dan vijftien jaar bestaat, speelde met een no-nonsense attitude en leek er zeer veel zin in te hebben. De zaal stroomde aardig vol en de nummers werden leuk aan elkaar gepraat met imponerende bierpauzes na afloop van elk lied. Het publiek stond knikkend te kijken naar de strak spelende mannen die het geheel in rap tempo aan elkaar regen. Hoewel de zaal nog niet tot de nok gevuld was, was er een duidelijk aanwezige harde Milkman-kern aanwezig van personen die uitbundig losgingen op ratelaars als Ik Ben Boos en Ben Ik Te Punk?. (Pim)

De volgende band die het publiek klaar mocht stomen, was het Italiaanse hardcore-gezelschap Raw Power. Zeker niet de minste band: gevormd in 1981 en een nummer geschreven dat gecoverd is door Napalm Death (te weten Politicians op het album Leaders Not Followers). Desalniettemin zijn de heren nooit echt doorgebroken en ook deze show wist niet te imponeren. Het geluid was matig te noemen en de verschijning van de bandleden overtuigde niet. De zanger, 49 jaar oud, leek te oud voor het werk dat hij moest leveren en stond de hele tijd half voorovergebogen met gesloten ogen zijn teksten op te zeggen. Verder wist de zongebruinde gitarist, gehuld in een strakke mouwloze blouse, met Rancid– en The Beatles-stickers op zijn instrument geen imposante indruk achter te laten. De Italianen speelden zeker niet slecht, maar toch sloeg de hardcore punk niet aan door de statische show, het matige geluid en de nummers die iets te veel op elkaar leken. (Pim)

Vorig jaar werd ik al op positieve wijze vermorzeld door de klanken die de grootheden van D.R.I. door het Eindhovense Klokgebouw smeten tijdens de Persistence Tour. Toen bekend werd dat de grondleggers van het crossover-genre het zwetende hol genaamd Baroeg aan zouden doen, verscheen er plots een bekend symbool in mijn agenda op de pagina van vrijdag 4 maart. Na het flink tegenvallende Raw Power was ik persoonlijk wel even toe aan een band die wél wist hoe het kunstje vertoond moest worden.

D.R.I in Rotterdam

De vrij lange ombouwpauze was het meer dan waard, want rond de klok van 10 uur barstte het feest letterlijk en figuurlijk los. De Amerikanen onder vocale leiding van Kurt Brecht gaven het publiek een set van ruim anderhalf uur aan pure crossover thrash van de beste kwaliteit. De aanwezigen voor het podium (inclusief enkelen bekenden uit de Nederlandse goregrind-wereld) gingen van begin tot eind compleet los. Crowdsurfers vlogen in het rond, met de ene landing nog pijnlijker dan de andere, en de band genoot van dit tafereel. De echte thrashfan kon ongetwijfeld geen genoeg krijgen van dit optreden, en daar had de band duidelijk rekening mee gehouden. Voor een enkeling was het na een uur wel genoeg, maar de pit… nee, de chaos bleef aanhouden tot het bittere einde. Wat wil je ook met klassiekers als Beneath The Wheel, Acid Rain, Thrashard, Who Am I, Cough Slough, I Don’t Need Society en natuurlijk Violent Pacification?

D.R.I in Rotterdam

Hoewel enorm hard, was het geluid tevens lekker vol en zodoende was de boel prima te volgen. Niet dat het iets uitmaakt, want het merendeel van de zaal had het drukker met het ontwijken van andermans lichaamsdelen dan met het aandachtig luisteren van muziek. En zo hoort het. De mannen van D.R.I. voelen zich klaarblijkelijk beter thuis op een kleiner podium, want de spelvreugde was nog beter van de gezichten af te lezen als vorig jaar in Eindhoven, toen de band voor enkele duizenden individuen stond te spelen. Een meer dan geslaagde avond in Baroeg! (Martijn)

DRI in Baroeg

Setlist D.R.I.:

• Beneath the Wheel