As Empires Fall – World Eclipse

As Empires Fall – World Eclipse
Herrie Records Inc., 2011

As Empire Falls is inmiddels twee lentes jong en heeft al in het voorprogramma van Sepultura gespeeld en de headlinerpositie van Tattoofest 2010 afgesnoept. Het Nederlandse vijftal heeft zijn krachten muzikaal op World Eclipse gebundeld. In een dik kwartier krijgen we drie nummers voor de kiezen.

De band speelt een aardige mix van metalcore en Zweedse melodieuze death metal. Invloeden van onder andere Parkway Drive, In Flames, Soilwork en The Black Dahlia Murder doemen op. Ieder nummer overschrijdt (al dan niet nipt) de kaap van vijf minuten, maar gelukkig is er genoeg afwisseling te vinden om het boeiend genoeg te houden. Afwisseling, maar binnen de grenzen van het bekende genre: Zweeds getinte gitaarlijnen, enkele zware vertragingen, wat blastbeats en natuurlijk een losgeslagen sample (in het begin van het derde nummer). Ook op vocaal vlak is de afwisseling doorgevoerd. Een brul die doet denken aan die van Jens Kidman (Meshuggah), grunts zoals Winston McCall (Parkway Drive) het doet en een gil waar Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder) zich in zou herkennen. Heel af en toe komen er zelfs flarden cleane zang voorbij.

Variatie troef, maar daar red je helaas geen album mee. Zelfs niet als het maar een kwartier duurt. Want helaas ontbreken de sterke songs nog. Niet dat As Empires Falls nergens indruk maakt, maar met deze drie tracks weten ze niet verder te komen dan een “Oké, degelijk”. Iets extra voegen ze niet toe, waardoor deze EP enkel iets is voor de lokale buurtgenoten of metalcorefanaten met een enorm overschot aan tijd. De basis is al met volle overtuiging gelegd, maar een gebrek aan nummers die blijven hangen duwt de band in de grote boze poel der onopvallende metalcorebands.

as empires fall - world eclipse

1. Dark Days Remain
  2. Apocalypse Through the Looking Glass