Rainroom – And the Other That Was a Machine

Firebox Records, 2011

Verrassend genoeg kreeg ik dit album toegewezen. Ik had wel eens gelonkt naar de lofbetuigingen in het topic van deze band op ons forum, maar daar bleef het ook bij. Ik wist niet dat het een Finse band was, en vooral, ik wist niet dat het hier een prima doomende metalband betrof. Dat is me nu wel een stuk duidelijker geworden.

Wat meteen opvalt aan het album is dat het een typisch Firebox-album is. Het bezit een serene muzikaliteit die men dikwijls op het Finse label terugvindt, bij bands van eigen bodem. De basis is doom, logisch, maar er is veel meer aan de hand. Soms is het speels, vaak is het rustgevend. Dreigend, maar met een atmosfeer die je eerder linkt aan bands uit het post-rockgenre. Enerzijds heb je de typische melodische doom met een beperkt gehalte aan “extreme” klanken. De bas krijgt een voorname, notabele rol toebedeelt, een pluspunt wanneer je soms onconventionele arrangementen laat horen (naar metalnormen dan). De vergelijkingen met Opeth en Katatonia (vandaar ook de bandnaam waarschijnlijk) zijn dan ook niet zo erg ver weg.

Opvallend aan de vijf lange nummers van Rainroom zijn de lange instrumentale passages. Niet dat de diepe grunt niet gehoord mag worden overigens. De ruimte voor wisselende akoestische en getemperde gitaarpassages is bijzonder groot en maakt And the Other That Was a Machine tot een luistervriendelijk album dat je zelfs in huiselijke kring kunt afspelen voor intiemere momenten.

Achter de bevreemdende hoes die weggenomen lijkt te zijn uit een boek van Philip Pullman schuilt dus een aangename muzikale ervaring in een melodische doom-context. Deze band maakt het in mijn ogen dan ook helemaal waar. Je hoeft niet per se liefhebber te zijn van het genre, alleen van muziek met diepgang en gevoel. Meer dan prima album.

Rainroom

1. …Yea, Many Machines
  2. Abort Engine