The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble – From the Stairwell

Denovali Records, 2011

Het begon allemaal naar mijn weten in 1990. Een idyllisch bergstadje in Amerika. Een gruwelijke moord en genoeg mysterieuze zaken om de gemiddelde kijker te doen gissen naar de ontknoping. De sfeer in de naar het dorpje vernoemde Twin Peaks – want over deze serie heb ik het natuurlijk – is het toppunt van “onheilspellendheid” te noemen. Het voornaamste deel van deze sfeer was afkomstig van de handen van Angelo Badalamenti die met zijn duistere en enorm trage jazz mij menig maal kippenvel bezorgde. Een subgenre was geboren.

The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble. Hoe duidelijk kan je een bandnaam laten weergeven wat voor muziek je speelt? Dark jazz dus, ook wel bekend onder andere namen als doom jazz, jazz noir en funeral jazz. Allemaal termen die de sfeer behoorlijk goed weergeven. Regenachtige nachten, donkere steegjes, knipperende neonlichten. Een behoorlijk zwartwit sausje. Nu hebben we met From the Stairwell niet te maken met een letterlijke kopie van het werk van Badalamenti. Ook wordt er niet gemijmerd in de sferen van Twin Peaks zoals Bohren und der Club of Gore dat zo heerlijk kan. The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble heeft vooral een eigen gezicht. Heerlijke rustgevende jazz met invloeden uit ambient en toevoegingen van rustig kabbelende gitaren. Spitsvondige ritmes die soms aanvoelen als een kruising tussen jazz en drum ‘n bass op zijn zachtst. Baslijntjes die een glimlach op je gezicht toveren. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat dit genre weinig te maken heeft met metal. Toch spreekt de duistere al dan niet melancholische sfeer ons metalheads enorm aan.

Ook per nummer verschilt het gezicht van dit ensemble. White Eyes brengt ons de zilte zeelucht aan een verlaten strand, Cocaine is bijna volledig ambient, afsluiter Past Midnight ook, maar op een andere manier. Dit nummer had niet misstaan op een werk van de live improvisatie (side project) The Mount Fuji Doomjazz Corporation. Favoriet hier zijn Giallo en Les Etoiles Mutantes met zo’n heerlijk aanstekelijk baslijntje. De toevoeging van subtiele vrouwelijke zang is ook echt dat: Een toevoeging. Een topplaat als je even genoeg hebt van het ruige stamp- en beukwerk. Eveneens geschikt voor openminded visite.

Tracklisting: K jazz 200

1. All is One
  2. Giallo