Lebowski – Cinematic

Lebowski – Cinematic
Eigen Beheer, 2011

Soms krijg je van die cd’s door de brievenbus waarvan je je echt even afvraagt of het écht wel in eigen beheer is uitgebracht. Zo ook met dit Cinematic van het Poolse Lebowski. De stijlvol vormgegeven digipak, het uitgebreide boekje (in het Pools, dat dan weer wel); alles ziet er enorm verzorgd uit. Uiteindelijk draait het echter om de muziek, en ook daarvan mag gelukkig gezegd worden dat er weinig aan mankeert.

De redelijk ingetogen progressieve rock van de heren zal niet aan iedereen besteed zijn, maar er kan niet beweerd worden dat er met het spel en de productie iets mis is. Hier en daar kroppen er wat oosterse invloeden op (het prachtige 137 Sec.) en de toevoeging van onder meer viool en trompet geeft dit ruim een uur durend album een divers en eigenzinnig karakter. “Cinematic is de soundtrack voor een film die niet bestaat,” prijkt het op de glanzende, bijgeleverde bio-flyer, en zo is het maar net. Met de ogen gesloten en de hoofdtelefoon stevig op het hoofd lijkt het soms inderdaad alsof er een filmhuisprent aan je voorbij gaat. Om dat principe nog iets meer kracht bij te zetten is Cinematic een instrumentale plaat geworden met slechts hier en daar wat samples uit films, al zal niet iedereen gecharmeerd zijn van de daaraan inherente dramatiek.

Cinematic is een progplaat geworden van het type waarvan je er niet veel tegenkomt. Sluimerend, dromerig en meeslepend is het niet een plaat geworden voor de fans van het wat coherentere werk, maar oh, oh, wat is het allemaal prachtig geworden als je ervoor openstaat. Een machtig werk voor wie er in op kan gaan.

Lebowski - Cinematic

1. Trip To Doha
  2. 137 Sec.