Kingdom Come – Rendered Waters

Kingdom Come – Rendered Waters
Steamhammer/SPV, 2011

Het wereldje van de metalmuziekminnaars is toch vooral een mannenwereld. Als mannen onder elkaar moet je dan toch ook een gevoelig onderwerp aan kunnen snijden. Vandaar dat ik het met jullie vandaag even wil hebben over vroegtijdige ejaculatie. Hoe dat nu zo komt? Wel ik ga het hier hebben over de band Kingdom Come. In 1988 opgericht en eigenlijk direct behoorlijk succesvol. Echter in de loop van de tijd is het alleen maar minder geworden qua succesmomenten. De artistieke zaadlozing heeft dus eigenlijk niet meer de daarvoor bedoelde spelonken bereikt. Vooral jammer voor de mannen zelf, want het is allemaal eigenlijk best wel heel aardig wat ze gedaan hebben en volhouders zijn het ook.

Eigenlijk vanaf het begin heeft Kingdom Come een etiket opgeplakt gekregen als zijnde een Led Zeppelin-kloon. Niet vreemd als je muzikaal uit hetzelfde vaatje tapt en ook nog eens een zanger hebt die qua geluid als twee druppels water lijkt op Robert Plant. Bovendien is de band eigenlijk van begin af aan voornamelijk een soloproject van zanger/gitarist Lenny Wolf, waarin verder al heel wat muzikanten te bewonderen waren in de loop der jaren. In al zijn wijsheid heeft Lenny nu besloten om een achttal nummers uit de beginperiode opnieuw op te nemen en aan te passen aan de nieuwe tijd. Daar worden dan drie nieuwe nummers bijgevoegd en dan is daar Rendered Waters, de nieuwe cd waarmee men wel weer eens raak probeert te spuiten.

Ik ben er nooit echt van onder de indruk geweest en raak het ook nu niet. Daar waar de vocale prestaties van Plant natuurlijk overkomen, hebben die van Wolf, mijns inziens, altijd een geforceerde klank gehad en ik blijf toch vinden dat men te nadrukkelijk uit het Zeppelin-vaatje tapt, qua compositie en timing. Maar muzikaal valt er toch zeker wel wat te genieten. Zeker het gitaarwerk is er in de loop der jaren alleen maar beter op geworden. De acht nummers die van een nieuw jasje zijn voorzien zijn niet het werk dat je zou mogen verwachten als men alleen voor de winst zou gaan met dit album. Dat is in ieder geval een positief gegeven.

De acht oude nummers klinken beter als het origineel en vooral ook meer van deze tijd. Wat dat betreft is de operatie geslaagd. De nieuwe nummers sluiten daar naadloos op aan. Op die manier krijg je dan toch een zeer aangenaam en luisterbaar geheel voorgeschoteld. Of ze nu echt nieuwe zieltjes gaan winnen met Rendered Waters waag ik te betwijfelen. De mensen die het werk kennen, wordt in ieder geval een plezier gedaan en de eerste indruk van een oude band, die uit oud succes nog een slaatje probeert te slaan, wordt grotendeels weggenomen.

kingdom Come

1. Can’t Deny
  2. The Wind