Blinddead – Affliction XXIX II MXMVI

Blindead – Affliction XXIX II MXMVI
Mystic Production, 2011

Aan Poolse bands heb ik een broertje dood. Dat komt niet zozeer door de muziek die er uit het land komt, aangezien daar hele beste bands tussen zitten, maar aan die vermaledijde dakjes en accenten op de meest onmogelijke letters. Blindead presteert het echter om met zowel de albumtitel als de songtitels (die samen één lange zin vormen) ook een behoorlijk apart werkje af te leveren, en de muziek op Affliction XXIX II MXMVI is er al niet minder complex onder.

De zeven vrij lange songs vormen gezamenlijk een conceptplaat over autisme, en liefhebbers van doorgaans redelijk ingetogen post-rock met hier en daar een agressief randje kunnen met dit album misschien wel wat aanvangen. De muziek is gelaagd en complex, en de band weet over de gehele drie kwartier lange speelduur een behoorlijk dreigende sfeer neer te zetten die meer dan eens (en puur qua sfeer) nogal doet denken aan een werk als Pink Floyd’s The Wall. De songs zitten vol met gekke loops en samples en weten de luisteraar zesenveertig minuten weg te voeren naar een autistisch en poëtisch landschap waar post-rock, sludge en rock elkaar ontmoeten.

Het maakt Affliction XXIX II MXMVI echter ook een plaat die zich niet makkelijk op waarde laat schatten. Een enkele luisterbeurt kan, bij een slechte bui, al dodelijk vermoeiend zijn, maar voor de doorzetters onder ons is er bij deze Polen erg veel moois te ontdekken. Of het een meesterwerk van jewelste is geworden of niet zal de tijd leren, maar dat Blindead met iets heel aparts en zeer hypnotiserends op de proppen is gekomen staat als een paal boven water. Uitdaging van de maand.

Blindead - Affliction XXIX II MXMVI

1. Self-consciousness is desire and
  2. after 38 weeks