VoidWork – Basement

VoidWork – Basement
Rage In Eden, 2011

Een muzikaal project hoeft niet altijd luid en bombastisch te zijn om een krachtige boodschap over te brengen. Als kunstenaar binnen de muziekwereld is het vooral van belang dat je emotionele diepgang weet te bereiken met wat je brengt en het publiek doet proeven van die beleving. VoidWork, een Belgisch ambientproject van Xavier uit de band Akem Manah wist in het verleden reeds door te dringen tot het bot met werken als Horror/Forsaken en Asylum. Een ware meester in het overbrengen van de emoties rond de thematiek van zijn albums. In Basement is die thematiek uitgespreid over een fictief verhaal.

Op zich is het niet nodig om de verhaallijn te volgen: De sfeer die wordt gecreëerd en verschilt van nummer tot nummer maakt het perfect mogelijk de ogen te sluiten en hier je eigen droom van te maken. Toch loont het de moeite om de inhoud van de thematiek door te nemen om vervolgens te kijken hoe Xavier vorm geeft aan de momenten die hij hierin belangrijk vindt. Hij beschrijft het fictieve verhaal van Horace Pinkteron die binnen een dorp voor de nodige commotie zorgt door enkele sinistere gebeurtenissen die in en rondom zijn woning plaatsvinden. Op een gegeven moment komt de waarheid aan het licht en steken de dorpelingen uit angst een vuurtje aan dat toevallig het dorp mee plat brandt. Jaren later wordt het dagboek van Pinkteron gevonden.

De pracht van dit werk schuilt in de manier waarop Xavier op een ijzingwekkende manier vorm geeft aan dit mini-horrorverhaal. Bloedstollende ambient op nummers als The Dead That Dwell In Darkness, On The Night Of Burning Buildings en vooral Ring a Ring o’Roses zorgen voor een onbeschrijfelijk duister, mysterieus gevoel. Vooral de zang van Ann-Mari werkt binnen enkele nummers als een ware katalysator. Op andere nummers komt dan weer duidelijk het experimenterende karakter naar voren, maar opnieuw past ook dit binnen het verhaal: Het nummer Mysterious Movements in the House of Horace Pinkteron behoeft geen verdere uitleg bij het beluisteren ervan, het chaotische neo-klassieke pianostuk maakt de thematiek voor de luisteraar al gauw duidelijk. Verder vormen nummers als Sacreligious Ceremonies Of The South en The Hermetic Order Of The Silver Twilight muzikaal de hoogtepunten van deze release. Hier integreert de maker nog een bijkomend oriëntaal sfeertje binnen het enigmatische complex.

Als je vond dat de vorige releases van VoidWork de nodige diepgang en atmosfeer wisten te scheppen, haal dan zeker ook deze release binnen. Wonderbaarlijk dat je eindelijk de trip kan doormaken die deze man zelf lied voor lied heeft klaargestoomd en de verhaallijn eens kan volgen.

VoidWork - Basement

1. This Town Was Once A Peaceful Place
  2. The Lurid Lights That Linger Over Lichford