Somnolent – Renaissance Unraveling

Somnolent – Renaissance Unraveling
Slow Burn Records, 2011

In 2008 bracht Somnolent, een groep uit Oekraïne die er duidelijk van houdt om wat te experimenteren binnen metal, hun debuut uit middels Monochromes Philosophy. Deze plaat was duidelijk geen doorbraak voor de band als toenmalige funeral doom-band. Opmerkelijk is ook dat geen enkel nummer uit het verleden terug te vinden is op de MySpace van de band en dat ze duidelijk hun best hebben gedaan om de goede reviews in allerhande onverstaanbare talen te behouden terwijl je de slechte al via Google moet opzoeken. Over het algemeen was de indruk van deze eerste full-length al bij al niet zo positief. Tijd voor wat anders dan maar, bij deze probeert de band het eens met een progressive sludge-concept.

Het is niet dat deze band een tekort heeft aan goede muzikanten, het muzikale concept dat Somnolent brengt is gewoon erg langdradig met hier en daar wat misplaatste gitaarsolo’s en het meest irritante snaredrumgeluid. Met nummers als Solipsistic Exfoliation brengt de band dan weer een soort van akoestisch nummer waar wat onverstaanbare tekst op ingesproken is, maar dat wel uitmondt in een knappe gitaarclimax die jammergenoeg net iets te ver gaat. Verder is Visible World Eraser een aanrader, misschien iets te rustgevend maar alles is goed als het maar niet de storende sludgevocalen brengt. Nummers als P.R.O.S.E. illustreren het best hoe frustrerend de gitaarpartijen en zang op deze full-length wel niet zijn: het geheel is zo afwisselend dat het gewoon oninteressant wordt, de gitaarlijnen brengen gewoon één chaos over en de zanglijn is verschrikkelijk.

Als synoniemen voor somnolent schotelt het woordenboek meteen zweverig, slaperig en suffig naar voren. Op basis van deze release neigt alles wat naar de twee laatste omschrijvingen, al hebben sommige nummers wel een kantje dat te waarderen valt. Geen hoogvlieger dus, maar misschien brengen ze binnen enkele jaren een concept dat wel in de smaak valt.

Somnolent - Renaissance Unraveling

1. Exhale!
  2. Emptiness Beyond the Horizon