Pequod – Forgotten

Pequod – Forgotten
Thunderblast Records, 2011

Uit Duitsland komt de band Pequod met haar eerste langspeler. Een EP en twee demo’s zijn hieraan vooraf gegaan, welke ik in ieder geval niet eerder gehoord heb. Volgens de bijgeleverde bio-sheet spelen ze een mix van thrash en death metal. Het zal mij persoonlijk een zorg zijn hoe men het noemen wil, het hoeft mij enkel omver te blazen eender welk genre. Op het album zijn gastbijdragen te vinden van onder andere Steffen Kummerer (Obscura), toch beslist geen kleine naam meer. Dat is in ieder geval een goed begin… nu het album dan.

Na af te trappen met het korte instrumentale Bleed… gaat men direct over in …to Death en is de toon gezet. En inderdaad een combi van thrash, death en al wat niet meer met een hang richting Unleashed. De bio heeft niet gelogen. Mij spreekt het wel aan, het is intens en strak gespeeld. Heerlijke blastbeats, stuwende sterke riffs en hooks. Hier en daar een break maar voornamelijk hoge snelheid, welke uitnodigt tot het diep indrukken van je gaspedaal. Ook tijdens sporten luistert dit prima weg. Nummers als Tragedy en To Depart houden de snelheid erin en klinken hier en daar als metalcore. Forgotten zelf begint heerlijk langzaam, met bijna doomklanken en springt er hierdoor meteen uit tussen het snelheidsgeweld. De gitaarsolo tegen het einde is ook zeer welkom. Vreemde eend in de bijt is het nummer D.R.O.W.N. waar het slepende en melodieuze gitaarspel je wegvoert en waarmee dit album dan ook tot een einde komt.

Al met al wel de moeite waard en lekker om zo tussendoor ergens te verteren. Het blijft allemaal alleen net niet lang genoeg hangen om echt mee te doen voor de prijzen.

Pequod

1. Bleed…